Gondolatok weboldalak felhasználói élmény központú tervezéséről

Hogyan lehet átadni egy márka alapvető értékeit a weblapon keresztül a brand identitásával összhangban? Kritériumok a tervezés során, melyek segítenek az oldalra érkező látogatók figyelmének megragadásában és biztosítják a szakszerű kivitelezést is.
Gondolatok weboldalak felhasználói élmény központú tervezéséről

Ebben a blogbejegyzésben részletesen igyekszem kifejteni, hogy a SEO és a UI, UX alapú webdesign tervezés hogyan befolyásolja a pozitív felhasználói élményt, magát az ügyfélélményt, a konverziós rátát és alapvetően a marketing kommunikáció sikerességét.

Szakmai blogot az oldalunkon többek között azért tartunk fenn, hogy bizonyos témaköröket különböző nézőpontokból meg tudjunk világítani mindazok számára, akik fontolgatják a saját honlap készítését. Bízunk benne, hogy az általunk megosztott információk segítségül szolgálnak akár Neked is abban, hogy megalapozott döntéseket tudj hozni a megálmodott weboldalad létrehozásával kapcsolatban.

A blogbejegyzéseink lehetőséget teremtenek arra is, hogy mi, mint marketing szakemberek betekintést engedjünk az általunk végzett projektek részleteibe, megosszuk tapasztalatainkat, bevált gyakorlatainkat. Így a blogunk nemcsak útmutatást ad, illetve releváns tanácsokkal lát el, hanem reményeink szerint bizalomépítően hat rád velünk kapcsolatban és akár inspirációt is sikerül merítened a leírtakból.

A weboldal készítés kulcsfontosságú szerepet tölt be a cégek, vállalkozások, márkák, civil szervezetek digitális jelenlétének és marketingtevékenységének fejlesztésében. A honlap a mi olvasatunkban nem szimplán egy online felület, hanem a márka marketingstratégiájának központi eleme is egyben.

Egy jól megtervezett weboldal ugyanis nem csupán tetszetős megjelenést, valamint szöveges információk feltöltését jelenti, hanem szorosan összefonódik az elérések számának szempontjából nélkülözhetetlen, kifelé történő, tudatos reklám kommunikációval.

A következetes tartalommarketing megfelelő alkalmazásával lehet célokat megvalósítani, márkahűséget kiépíteni az internet adta lehetőségeken keresztül. Erről bővebben a következetes tartalommarketing kontextusában olvashatsz oldalunkon.

Reszponzív webdesign és SEO fókuszú oldalstruktúra, mint a sikeres online kommunikáció két alapvető pillére

Megbízásaink során számos honlapkészítéssel kapcsolatos elképzelést valósítottunk meg, melyekből az alábbiakban bemutatunk néhányat edukatív célból.

Főszerepben a mobilbarát, kreatív design

Életmódváltás lehetőségét támogató, személyre szabott étrend szolgáltatást kínáló weboldal redesign megbízásunk során a webdesign tervezés konkrét instrukciók alapján valósult meg. A programozásban jártas megbízónktól a grafika tekintetében szabad kezet kaptunk. A cél egy esztétikus és reszponzív megjelenés létrehozása volt, amely jól működik mobil eszközökön is és egységét tekintve összhangban van a régi design színeivel.

Gondolatok weboldalak felhasználói élmény központú tervezéséről

Még több információ erről a projektről

A munka a főoldal megjelenésének megrajzolásával kezdődött, majd ennek kialakítását követően a többi layout is elkészült. A képi illusztrációk megrajzolása során számításba vettük a célközönséget, azaz a 24-42 éves korú, fogyni vágyó férfiak és nők preferenciáit, az oldal ugyanis ezt a kört szólítja meg. Mivel az oldalon sok szöveget kellett megjeleníteni, ezért kimondottan nagy jelentősége volt a tartalom szegmentálásában a tipográfiának.

A betűtípusok, betűméretek és sortávolságok összehangolásával strukturáltabb lett a tartalom. A webdesign formába öntése során a szöveges szekciókat igyekeztünk grafikai elemekkel, valamint minél kifejezőbb jogtiszta (stock) képekkel színesíteni, így javult a tartalom olvashatósága és áttekinthetősége. Ennek a megbízásnak a részét nem képezte előzetes analitika. Mind a tartalom, mind a struktúra adott volt, lényegében azzal dolgoztunk, amit kaptunk.

Életre keltett weboldal, azaz a látvány mögött a kód

Bár a fentebb említett projektben webdesign tervezést vállaltunk, egy profi weboldal elkészítése nem csupán a látványon múlik. Ahhoz, hogy a grafika a gyakorlatban is alkalmazható legyen, írni kell hozzá kódokat is. Ezt a folyamatot nevezzük frontend fejlesztésnek.

Amennyiben Neked nem pusztán látványtervekre van szükséged a honlapodhoz, hanem:

  • adatokra, kutatási eredményekre alapozott tervezésre,
  • meglévő tapasztalataid, folyamataid integrálására,
  • jövőbeli növekedési, fejlesztési igényeid figyelembevételére,
  • szakértői támogatásra a honlap funkcióinak, felhasználói élményének optimalizálásában,
  • külső rendszerekhez, alkalmazásokhoz való kapcsolódás biztosítására,

akkor számodra teljes körű webfejlesztést javaslunk, ami során szorosan együttműködünk veled, hogy megértsük a céljaidat és olyan weboldalt hozzunk létre, ami a meghatározott specifikációknak megfelelően működik, tökéletesen passzol az elképzeléseidhez és a konkrét elvárásaidhoz. Ebben a folyamatban a frontend fejlesztés teszi a webdesigner látványterveit élővé a felhasználók számára. Tehát mint látod a programozó, valamint a UI (User Interface), UX (User Experience) designer együtt felelősek azért, hogy a weboldal tervezése és kivitelezése részletekbe menően átgondolt és összehangolt legyen, figyelembe véve a célközönség viselkedésmintáit és az üzleti célokat is.

Ezt értjük mi teljes körű webfejlesztés alatt:

  • Online marketing kommunikációs stratégia kidolgozása adatvezérelten, kulcsszókutatási eredményekre építve, célközönség azonosítása, marketing célok, fejlesztési irányok meghatározása a lehetőségek tükrében.
  • Weboldal fejlesztése: a weboldal alapvető szerkezetének felépítése, interaktív elemek beépítése.
  • Keresőoptimalizálás (SEO): azaz a weboldal tartalmának megírása vagy átdolgozása a keresőmotorok számára ideális formában, hogy az oldal minél jobb pozíciókban jelenjen meg pl. a Google találati listájában.
  • UI, UX design tervezés: vizuális megjelenés és felhasználóbarát struktúra kialakítása számításba véve a lehetséges interakciók és a navigáció szempontjait, grafikai elemek finomhangolása arculatot követve vagy annak jövőbeli irányát meghatározva.
  • Tartalommarketing: mint informatív és szórakoztató, valamint állandó jelenlétet garantáló szöveges és képi tartalmak készítése, különböző platformokra történő optimalizálása és publikálása, SEO szövegírás.
  • Analitika a weboldal forgalmának és teljesítményének nyomonkövetése végett.
  • Üzemeltetés: ami magában foglalja a webmail-t, telefonos és online támogatást, rendszeres karbantartást, biztonsági mentéseket, valamint az oldalon történő apróbb módosítások megvalósítását.
Ne elégedj meg egy átlagos weboldallal!

Képzeld el, hogy weboldalad nem csupán statikus információs felület, hanem egy eszköz, ami segít üzleti céljaid elérésében pl. beépített foglalási rendszerrel, hitel kalkulátorral vagy épp lapozható katalógussal.

Gondolatok weboldalak felhasználói élmény központú tervezéséről

Ez csak néhány példa arra, hogy bármilyen integrációt megvalósítunk, amire szükséged van, hogy weboldalad képes legyen növelni a konverziókat és javítani az ügyfélélményt.

Talán mostmár számodra is egyre jobban kirajzolódik, hogy a konzekvens online jelenlét egy összetett dolog, amiben a reklámkommunikációs stratégiához idomuló weboldal:

  • nem csupán egy tájékoztatást biztosító felület,
  • hanem egy a felhasználók számára hasznos és praktikus platform,
  • egy számodra organikus forgalmat generáló online eszköz,
  • ami alkalmas ügyfelek szerzésére,
  • az értékesítés elősegítésére,
  • bevételek növelésére
  • és a márkaimázs erősítésére.

Ügyfélközpontú megközelítés, konnektivitás

Az elismert szolgáltatók, brandek tudatosan csiszolják a fenntartható rendszert építő részletek építőköveit, sőt erőforrást fektetnek a célcsoportjaik minél alaposabb megismerésébe. Foglalkoznak az ügyfelekkel, ismerik őket, tartalmakat készítenek nekik, kapcsolódnak velük, bevonják őket a márkát érintő kérdésekbe vagy akár a termékfejlesztési irányok meghatározásába.

Az így megszülető ismereteket aztán felhasználják az őket tükröző weboldaluk fejlesztésekor is, ami egyrészről kreatívan testesíti meg a márka szellemiségét, másrészről a tapasztalatokra, megfigyelésekre támaszkodva ágyaz elő a szakmai elemzésekre épített UX tervezésnek. A UX design többet jelent pusztán az esztétikus megjelenésnél, illetve a könnyen használható felületnél.

Lényege, hogy a weboldal teljes mértékben a célközönségre legyen szabva, az ő szempontjaikat, viselkedési mintáikat vegye figyelembe. A jó UX design tehát szorosan kapcsolódik a márkaépítéssel. Azonban a felhasználók elvárásai túlmutatnak a weboldal gördülékenységén. Olyan márkához akarnak kapcsolódni, ami:

  • megbízható, hiteles,
  • megérti őket, megoldást kínál,
  • érzelmileg megérint, megszólít, világosan kommunikál,
  • nem csak minőséget kínál, hanem értékrendet képvisel, amihez tudnak kapcsolódni.

A jó weboldal lényegében elmondható, hogy a filozófiának a megtestesülése a digitális környezetben.

A piacképesség javítása megújult weboldallal

Gondolatok weboldalak felhasználói élmény központú tervezéséről

A HL-LAB Agrár- és Környezetvédelmi Laboratórium legfőbb küldetése, hogy a mezőgazdaságban és a környezetvédelemben működő partnerei számára magas szintű szakértelmet, innovatív megoldásokat és fenntartható gyakorlatot biztosítson. Megbízóiknak segítenek többek között a jogszabályi megfelelésben. Régi weboldaluk megújításának elsődleges célja a korszerűsítés, a piacképesség javítása és a cég versenyképességének megerősítése volt. A régi tartalmat keresőoptimalizáltuk, a weblapot mobilbaráttá tettük, megjelenését pedig a környezetvédelem melletti elköteleződésre éleztük ki.

A weboldal megújításának igénye mellett ügyfelünk további lépéseket is tett a digitális jelenlétének erősítése érdekében:

  • Rendszeresen publikálnak blogbejegyzéseket a mezőgazdasággal, a környezetvédelemmel és a fenntarthatósággal kapcsolatos aktuális témákról.
  • Elérhető pályázati lehetőségeket és a közös munkához szükséges dokumentumokat töltenek föl ügyfeleik számára, hogy segítsék partnereiket.
  • Aktívan részt vesznek szakmai rendezvényeken és kiállításokon, hogy megosszák szakértelmüket és kapcsolódjanak a célközönséghez, ezáltal a márka ismertségének növelését is elősegítve.

A tevékenységi kör meghatározását követő kulcsszókutatási eredmények alapján a kulcsszavak és keresési kifejezések listája szerint mindig kirajzolódik, hogyan is célszerű a tartalmat következetesen bővíteni. Ennek megfelelően a rendelkezésünkre álló információk és adatok tudatában javaslatokat szoktunk adni ügyfeleinknek, hogy a marketingkommunikációjuk csiszolására milyen lehetőségeik vannak. Az instrukcióink alapján tudnak új blogcikkeket írni vagy megíratni, új szolgáltatásokat bevezetni vagy épp régi szolgáltatásokat átkeretezni a felhasználók keresési szándékainak tükrében. Mindig elmondjuk, hogy a jó weblap folyamatosan frissül, újul, ezért a tartalommarketingre időt kell szánni. Elakadás esetén természetesen rendelkezésre állunk.

A fent említett projekt bizonyos részleteinek ismertetésével szerettem volna megmutatni, hogyan építhető fel egy olyan, a tervezett követelményeknek hiánytalanul megfelelő funkciókészletet integráló weboldal, ami képes felhasználói igényekre reagálni, informatív, könnyen navigálható, ízléses és különböző eszközökön képes megjelenni. Az adatalapú kulcssszókutatásra épített, a keresőrobotok igényeit is szem előtt tartó tartalomgyártás révén pedig a célcsoport a feltérképezett kulcsszavak és keresési kifejezések alkalmazásával megszólíthatóbbá válik, ami pedig további üzleti lehetőségeket nyithat.

Kit, mit válasszak, ha bele akarok vágni?

Amikor weboldal készítés igénye lép fel és árajánlatokat kérsz be vagy épp ismerősöktől várod, hogy ajánljanak valakit, talán falakba ütközöl. A weboldal készítő ügynökségek, szakemberek és nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszerek árai között óriási különbségek lehetnek. Felmerülhet kérdésként: mi a különbség honlap és honlap között? Fontos, hogy tudd mérlegelni objektíven a lehetőségeket, melyek adottak hogy a számodra legideálisabb megoldást válaszd.

Konkrétabban:

  • Nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszerek
    Lehetőséged van a honlapkészítést magad csinálni akár külső szakember bevonása nélkül teljes kontrollal a weboldal felett vagy épp olyan emberre bízni a feladat abszolválását, aki a népszerű tartalomkezelő rendszerek – mint például a WordPress és Joomla – valamelyikét ismeri. Ezek segítségével viszonylag egyszerűen „összekattintgatható” és kezelhető egy weboldal akár programozói tudás nélkül is. Ez lényegében azt jelenti, hogy egy honlap sablont kiválasztva létre hozható az oldalad.
  • Testreszabott, skálázható egyedi weboldal
    A sablonok nem feltétlenül rendelkeznek minden funkcióval, amire szükséged lenne. Ha speciális igényeid vannak a weboldaladdal kapcsolatban vagy több funkcionalitással ruháznád fel, akkor érdemes egyedi kódolású webhelyet lefejlesztetni. Egy profi oldal rendszerszemléletű megközelítést és stratégiai tervezést igényel, hogy a növekvő vagy csökkenő igényekhez megfelelően igazodni tudjon.

Természetesen e témában is van egy blogbejegyzésünk, ami a weboldal készítés itt említett két alternatíváját hasonlítja össze: az egyedi fejlesztésű webhelyet és a WordPress sablon használatát. Mi úgy ítéljük meg, hogy bár pl. a WordPress sablonok kedvező áron elérhetőek, nem feltétlenül minősülnek a legjobb megoldásnak mindenki számára, mivel kevésbé rugalmasak és biztonságosak, mint a hozzáértő szakember gárda által egyedileg kódolt és előzetes elemzések alapján megtervezett oldalak.

Útmutatás, szakmai támogatás a marketinghez

Igen, tudjuk milyen nehézségekkel járhat a megfelelő marketinges megtalálása. Gyakran előfordul, hogy a vállalkozások, márkák tulajdonosai nem tudják pontosan, milyen marketingesre is lenne szükségük, akiben megbízhatnak. Íme számodra tanácsul pár gondolat az ideális szakember kiválasztásához.

Zárógondolatként pedig engedd meg, hogy ejtsek pár szót magunkról. Csapatunk fő erőssége a célcsoport alapos feltérképezése, ami lehetővé teszi, hogy adatokkal alátámasztott, magas színvonalú munkát tudjunk végezni, ami tökéletesen illeszkedik a megfogalmazott elvárásokhoz.

Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy klienseink marketing kommunikációja egyedi stílust képviseljen, ami kiemeli őket a versenytársak közül. Legyen szó akár egy teljesen új arculat vagy márkaidentitás kidolgozásáról, sokéves fejlesztői, grafikai és marketing tapasztalattal a hátunk mögött garantáljuk, hogy minden megbízást a legmagasabb színvonalon teljesítünk.

Szolgáltatásainkat folyamatosan frissítjük, alakítjuk, hogy azok megfeleljenek napjaink innovációinak. Így biztosítjuk, hogy ügyfeleink mindig a legmodernebb és leghatékonyabb megoldásokat kapják.

Hosszú távú partneri kapcsolatok építésére törekszünk és hiszünk a kölcsönös tiszteletben, bizalomban, valamint az együttműködésen alapuló értékteremtésben.

Ha szükséged van segítségre a marketingedben, vedd fel velünk a kapcsolatot és biztosítunk számodra egy ingyenes konzultációt!

A bejegyzés szerzője:

Pintye Andrea

online marketing tanácsadó és stratéga

További honlap, webdesign, ui, ux cikkeink

Szeretnél profi online jelenlétet, de nem tudod mitől jó egy honlap? Van honlapod, de nem vagy benne biztos, hogy a struktúrája vagy a megjelenése optimális a felhasználóid igényeit tekintve? Íme pár tipp!

Garantált minőség

Minden munkafolyamatunkat arra építjük, hogy az elvállalt projektbe minden tudásunkat beletehessük. Nyugodt lehetsz, hogy árban és minőségben a legjobbat kaptad, nem fogy el a tudásunk munka közben, számíthatsz ránk évek múlva is, akárcsak a többi ügyfelünk.

Dolgozzunk együtt!

"Ne feledd: csak egyszer kelthetsz első benyomást!"