![Mi az a CTA, és mi a szerepe a konverzióban?](img/content/5/1579822096846_1.jpg)
A cselekvésre ösztönzés (Call To Action) a legtöbb esetben egy gombként vagy linkként jelenik meg a weboldalakon, és arra ösztönzi a látogatókat, hogy egy előre meghatározott műveletet hajtsanak végre.
CTA ÉS KONVERZIÓ
A cselekvésre ösztönzés lényeges részét képezi mind a konverziós útvonalaknak, mind a lead generálás folyamatának. A lényege, hogy egy általában vizuális elemekben gazdag marketingcsatornán keresztül vezetjük a látogatókat és megmutatjuk nekik, hogy pontosan mit kell végrehajtania. A magas átkattintási aránnyal rendelkező cselekvésre ösztönzést létrehozni nem bonyolult, csak észben kell tartani pár fontos szabályt.
Nézzük, hogy mi ezek a szabályok:
1. „Sürgető” nyelvezet használata
Ez a módszer kihangsúlyozza termékünk vagy szolgáltatásunk egyediségét és arra készteti a felhasználókat, hogy minél hamarabb hajtsák végre a kért műveletet még mielőtt elszalasztanák a kínálkozó lehetőséget. Ez a legfőbb oka, hogy nagyon sok cselekvésre ösztönző gomb (CTA) tartalmazza a „Most” szót. Ne egyszerűen azt kérd a látogatóidtól, hogy „Iratkozz fel hírlevelemre” hanem hogy „Legyél egyike az első 1.000 felhasználónak” vagy „Értesülj mások előtt”. Nagyobb arányban fogják végrehajtani amit kérsz Tőlük, ha úgy érzik ezzel valamivel is különbek a többieknél.
2. Előnyök hangsúlyozása
Sokan elkövetik az a hibát, hogy a termékük vagy szolgáltatásuk tulajdonságait hangsúlyozzák ki, nem pedig azt, hogy ezek a funkciók milyen előnyöket kínálnak! Akkor lesz sikeres egy cselekvésre ösztönzés (CTA) ha a felhasználók legfontosabb kérdésére megadjuk a választ. A kérdés pedig: „Miért hasznos a számomra?” Az a cselekvésre ösztönző gomb, amelyik azt mondja „Soha többé nem késel el” sokkal hatásosabb mint az amelyiken ez áll: „Ismerd meg legújabb naptáralkalmazásunkat”. Hasonló még például „Takaríts meg heti 10 órát” és a „10 tipp hogyan spórolhatsz időt” páros is.
3. Nagy méret
A cselekvésre ösztönző gomb legyen nagyméretű! Annak érdekében, hogy minél több látogató figyelmét felkeltse és ezáltal rákattintson, a CTA-nak ki kell emelkednie az őt körülvevő tartalomból.
4. Figyelemfelkeltő szín használata
Elengedhetetlen a megfelelő szín vagy szín kombinációk használata. A színek hatnak az emberek érzelmeire és tudatalatt befolyásolják őket. Például a fekete szín már régóta kifinomultságot jelent, míg a rózsaszín a nőiességgel áll kapcsolatban, illetve a zöld szín azt jelenti, hogy indulhatunk. Egyértelművé teheted a cselekvésre felhívásodat (CTA), ha a weboldalad többi részétől teljesen eltérő, nagyon kontrasztos színt választasz. Mindenképpen kerüld el azt a helyzetet, hogy a cselekvésre ösztönző gombod (CTA) színe túl egyszerű. A weboldalad alapszíne soha ne a szürke legyen és a cselekvésre ösztönző gombod (CTA) se legyen soha szürke színű! Minimálisra fog csökkenni a konverzióid száma, mivel a szürke színen a legtöbb ember egyszerűen átsiklik.
5. Egyértelmű legyen, hogy a CTA kattintható
A CTA-nak egyértelműen jeleznie kell a felhasználók számára, hogy kattintható. Ezt a legtöbb esetben valamilyen árnyékolással vagy kontúrozással érhetjük el, mert ezáltal a gomb úgy fog kinézni, mint a valós életben a gombok, melyek megnyomhatók. A lényeg tehát, hogy a cselekvésre ösztönző gomb tervezése során figyeljünk oda arra, hogy a CTA ne csak figyelemfelkeltő legyen, hanem funkcióval rendelkezőnek is látszódjon.
6. Adj hozzá leírást (ALT text)
Annak ellenére, hogy a weboldalak többsége egyre inkább elsősorban a vizualitásra támaszkodik, sokszor előfordul még, hogy a képek valamiért nem jelennek megfelelően a felhasználók eszközén. Annak érdekében, hogy ezeket a felhasználókat se veszítsd el, a legjobb taktika, ha a cselekvésre ösztönző gombjaidat ellátod leírással is, így azok a felhasználók is tudni fogják használni, akiknek esetleg nem jelenik meg megfelelően az eszközén.
7. Csökkents a felhasználók kockázatát
Minden felhasználó szereti a magas értéket és az alacsony kockázatot. Abban az esetben, ha felhívod a felhasználóid figyelmét arra, hogy minimális kockázatot vállalnak, ezzel segítséget nyújtasz nekik a döntésben és ösztönzöd őket a vásárlásra és a regisztrációra. Tedd egyértelművé mindenki számára, hogy esetleges hiba esetén pénz visszafizetési garanciát vállalsz. Ezt többször jól láthatóan a tudomásukra kell hoznod! Továbbá nem szabad alábecsülni az „ingyenes” szó hatalmát. Talán elcsépeltnek hangzik, de még mindig ez az egyik legerősebb érv amit használni tudsz az értékesítési folyamatod alatt. Minél kisebb kockázata van a felhasználóidnak, annál valószínűbb, hogy végre fogják hajtani azt a cselekvést, amit szeretnél. Kínálj neki valami ingyenes dolgot (például szállítás) és nem fogják úgy érezni, hogy bármiféle kockázatot vállaltak volna a vásárlás alatt.
8. Minél egyszerűbb legyen a CTA
Nem kifizetődő, ha a látogató egyszerre több cselekvésre ösztönzővel (CTA) is találkozik az oldaladon. Ilyenkor nehezebben döntenek, mert választaniuk kell. A cselekvésre ösztönzés minden esetben legyen jól tátható és jól érthető. A weboldalon minél kevesebb olyan elem legyen ami elvonhatja a látogatóink figyelmét a kívánt cselevésről.
Összegzés
8 látszólag apróságnak tűnő tippet soroltam fel az eddigiekben a CTA gombokkal kapcsolatban, ugyanakkor ha végigmész a listán és megvalósítod a benne foglaltakat, akkor garantált, hogy konverzióid növekedni fognak és weboldalad több bevételt fog termelni. Úgyhogy ne halogasd a módosításokat, vágj bele mihamarabb! Ha pedig úgy döntesz, hogy a honlapod felépítését inkább szakemberre bízod, akkor görgess lentebb és vedd fel velem a kapcsolatot!