Javaslatok a számodra megfelelő marketinges megtalálásához

Marketing tanácsadó véleményére vagy épp konkrét kivitelezésre van szükséged? Ma már minden bokorban van egy guru. Ez persze nem jelenti azt, hogy bárkiben érdemes megbíznod. Sőt! Íme, néhány gondolat, az ideális szakember felkutatásához!
Javaslatok a számodra megfelelő marketinges megtalálásához

Marketinges cégek vagy saját marketinges alkalmazott, esetleg külsős szabadúszó marketing tanácsadó? A hatékony marketing megoldásokat nem a marketing tanácsadás árak összehasonlítása hozza meg neked, hanem a számodra megfelelő partner.

Hallgasd meg a cikket:

A 4. ipari forradalom kapujában berobbant COVID helyzet megmutatta számunkra, hogy a technológiai fejlődés szükségszerűvé vált, az emberek felhasználói szokásai pedig új irányokat vettek fel. Ennek következményeképpen határozottan nőt a profi online jelenlét és következetes marketing kommunikáció jelentősége is.

Induló vállalkozás, dinamikusan növekvő cég vagy épp egy évek óta a piacon stabil jelenléttel rendelkező vállalat életében is eljöhet az a pillanat, amikor a cégvezető úgy ítéli meg, hogy ideje bevonni egy hozzáértőt, hiszen ahogy épül egy márka, a napi elvégzendő feladatok mindkét esetben egyre nagyobb terhet jelenthetnek, az új lépések sorozata pedig alapos megfontoltságot kíván, ha nem szeretnénk, hogy a befektetett energia kárba menjen. Szakértő megbízásának vagy marketinges kolléga foglalkoztatásának igénye számos esetben merülhet fel.

Vegyük sorra, hogy egy marketinges mit csinál, miben tud segíteni:

Ha a fentiek közül valamelyik már a Te fejedben is megfordult, akkor a hosszútávú sikeres együttműködés és a leendő csapattag vagy megbízott szakember munkájának hatékonysága érdekében az alábbiakkal célszerű előkészülnöd.

Kezdő lépések, teendők:
  • Listázd ki a hirdetési felületeidet, kommunikációs csatornáidat, melyeken jelen vagy. Ha vannak PR kapcsolataid, akkor azokat is!
  • Legyenek meg a belépési adataid a fentebb említett kommunikációs csatornáidhoz!
  • Gyűjtsd össze a marketing tevékenységeid során kiépített kapcsolatrendszeredben a fontos kontaktokat! Jegyezd fel azokat a partnereket, akikkel együtt dolgozol (weblapkészítő, cikkíró, fotós, videós, grafikus, stb.)!
  • Foglald össze milyen marketing tevékenységet folytattál eddig!
  • Tedd egy helyen elérhetővé az összes napi szinten használatos, illetve felhasználásra szánt képi és videós anyagokat, melyekkel dolgozni lehet!
  • Ha van már logód vagy arculatod, a felhasználandó elemeket szintén rendezd egy helyre!

Egy új szintekre emelni kívánt marketing gépezet beindításához a fentiek előkészítése jelentősen képes hozzájárulni, mivel ezeknek a feladatoknak az elvégzése garantálja, hogy a tényleges munka mielőbb elkezdődhessen. Mehetünk is tovább! Vizsgáljuk meg ki mit ért a marketing jelentése alatt?

Nézzük, mi a marketing a Te értelmezésed szerint?

A nyelvészet, illetve a pszichológia egy elmélete szerint (Sapir–Whorf-hipotézis) a nyelv nem egyszerűen egy eszköz, amellyel gondolatainkat szavakba öntjük, hanem alapvetően meghatározza azt is, hogyan gondolkodunk és hogyan fogjuk fel a körülöttünk levő világot. Az Érkezés című film ezt a témát boncolgatja. A filmben miközben a nyelvész főhős lassacskán megtanulja a Földet meglátogató idegen lények különös nyelvét, közben fokozatosan hozzájuk hasonló képességekre tesz szert. Aki elmélyed egy idegen nyelvben az lényegében átprogramozza a saját agyát. Bár nem feltétlenül tudatosul bennünk a hétköznapokban, mégis bizonyított, hogy a szavakat mi ruházzuk fel jelentéstartalommal. Hasonlóképpen működik az is, ki miképpen vélekedik a marketingről.

A marketing fogalma talán mindannyiunk számára mást jelent. Ha Neked a korábbi tapasztalataid alapján konkrét feladatokat, illetve pontosan meghatározható érzéseket jelent, akkor fontos megértened, hogy egy tapasztalt szakember a marketing szóhoz az ő értelmezése szerint teljesen más jelentést is társíthat. Ergó az ő fejében a marketing sokkal több – vagy épp teljesen más – is lehet, mint amire Te gondolsz. Ennek megértése, valamint egy számodra új nézőpont megismerése alapjaiban megváltoztathatja a gondolkozásod és ez kihathat a látásmódodra is. Nem hiszed? Akkor most kérlek jegyezd fel, foglald össze, hogy számodra mit jelent a marketing! Ez később még hasznodra lehet. Ha megvan, akkor folytassuk!

Boncolgassuk kicsit azt is, hogy valójában milyen segítségre van szükséged, ugyanis nem mindegy, hogy
  • ötleteid kereszttüzében X év távlatára előrevetített vágyott helyzetnek megfelelően definiálsz Te magad egy szerinted a jelenben szükségesnek ítélt feladatot,
  • vagy egy adott cél érdekében a lehetőségekhez mérten teszel egy határozott stratégiai lépést, hogy az közelebb vigyen a jövőben elérni kívánt céljaidhoz.

Ahogyan a megfogalmazásból valószínűleg Te is kiérzed, a két fenti opció nem ugyanaz.

Alkalmazott marketinges kolléga vagy külső tanácsadó?

Mielőtt elkezded a lehetséges partnerek számba vételét gondold át, hogy külső vagy belső munkatársat szeretnél-e bevonni. Te magad sem tudod egyelőre? Segítek!

  • Véleményem szerint megbízható kivitelezőre van szükséged egy adott szakterületen (grafikus, hírlevélkezelő, webfejlesztő, hirdetéskezelő, stb.) akkor, ha konkrét elképzelés alapján szeretnéd az ötleteidet formába önteni és nincs szükséged stratégiai tanácsokra. Optimális helyzetben a kivitelező a maga saját területén egyébként is nagy valószínűséggel fog tudni neked szakmai tanácsot adni. DE nem terhelheted rá a projekt eredményességét, hiszen ő nem stratéga, nem ismeri a vállalkozásodat és a többi kommunikációs csatornádat sem feltétlenül töviről hegyire.
  • Házon belül projekt manager vagy asszisztens bevonására akkor van szükség, amikor a feladatok koordinálását nem te magad szeretnéd intézni, de szeretnél napi szinten a kollégád tevékenykedéseire rálátni, bevonódni. Amikor magasabb szintekre akarod emelni a marketinged a márkaépítés (online ismertség növelése érdekében), akkor az ő személye közvetítőként is tökéletesen funkcionálhat egy esetleges külsős megbízottal történő együttműködés során, amikor már külső támogatásra is szükség van.
  • Amikor talán sejted, de nem tudod biztosan miért, mégis érzed, hogy a marketingkommunikációd javításra szorul, mert valami gond lehet a komplett egészt tekintve vagy épp egy-egy részterületet illetően, ekkor kapcsolódik be a folyamatokba egy akár a komplex rendszert átvizsgálni képes külső marketing tanácsadó / marketing ügynökség, aki / ami esetlegesen a kivitelezési feladatokban is tud segíteni némely területeken. Véleményem szerint a jó stratéga szakértelme és tapasztalatai tudnak hozzá járulni igazán ahhoz, hogy a különböző kommunikációs csatornák egymással harmonikusan – akár teljesen összehangoltan isképesek legyenek építeni egy márkát, épp ezért az általa szükségesnek ítélt stratégiai lépések és az új irányoknak megfelelő, konkrét teendők meghatározásában számíthatsz rá. Számolnod kell azzal is, hogy magát a kivitelezést nem feltétlenül maga a tanácsadó vagy ügynökség végzi.

Nem érdemes ujjal mutogatni, hogy egyik vagy másik szakember jó-e vagy sem, hiszen mindenki más módszerrel dolgozik és más üzleti modell szerint építi az ügyfélkörét. Eleve mindenkinek másra van szüksége. Ahogy az általában az emberi kapcsolatokban is lenni szokott, mindannyian más-más emberekkel passzolunk össze. Annak érdekében, hogy kiderüljön mégis kivel a leginkább, javaslom tedd fel a jelöltednek a következő kérdést!

Mivel tudsz hozzájárulni a meglévő marketing rendszerünkhöz/rendszeremhez?

Azt tanácsolom arra élezd ki a figyelmed, hogy ki tud veled, valamint a Te értékrendednek megfelelően, a Te nyelveden, veled együtt gondolkodni és olyan konstruktív javaslatokat tenni, ami előrevetíti, hogy a vázolt cél érdekében milyen utat kell majd Neked, valamint a márkádnak  bejárnia. A szükséges lépések kirajzolódásakor jellemzően megmutatják magukat azok a kapcsolódási pontok, melyek mentén az új módszerek behívhatóak a meglévő, de fejlesztésre váró rendszerbe.

Természetesen rengeteg marketing ügynökség és magát marketing tanácsadónak valló lelkes játékos van a piacon, akik közül választhatsz. Pár tippet adnék Neked, hogyan kerüld el az ügyfeleket futószalagon intéző ügynökségeket és kóklereket, akik persze MINDENT IS megígérnek, a saját pénztárcájuk dagasztása céljából, ám valódi eredményeket sajnos csak kis eséllyel szállítanak.

Hitem szerint az ismeretlenbe vetett bizalom új lehetőségeket teremt, mégis azt mondom a jelenlegi témát tekintve a kritikus gondolkodás szükséges, hogy ne egy két lábon járó bulshit generátort válassz partnerednek.

Amikor a kényszer nagy úr.

Ügynökségi tagként sok vállalkozó mindennapjaiba látok bele, ezért tudom, hogy előfordulhatnak drámaiba forduló, mielőbb megoldást követelő helyzetek egy márka építését illetően. A kialakuló őskáoszban szeretne az ember a nehézségek labirintusából kijutni és közben objektív maradni, ez azonban nehéznek bizonyulhat, amikor kommersz szavakkal apelláló, karizmatikus, szakértők az első megbeszélésből kellemes mesedélutánt varázsolva hipergyors és garantáltan működőképes lehetőségekkel rukkolnak elő. Légy óvatos, mert bár a vágyaidat színekkel körbefestő bulshitek első hallásra jól hangzanak, könnyedek, ám a rózsaszín ködben tévelygő, ám nonszensz mondatok az eredményekhez feltétlenül nem juttatnak el. Odáig az esetek többségében a kőkemény valósággal való szembenézés és a tényekből kiinduló konzekvens, személyre szabott módszerek vezetnek el. Nem futhatsz vakvágányra, ha a következőket szem előtt tartva döntesz arról, kivel dolgozol együtt a jövőben.

  • Vannak olyan szakterületek a marketing kivitelezést tekintve, melyek esetén referenciákat lehet megtekinteni, bekérni.
  • Kérheted, hogy jelölted meséljen egy általa sikeresnek tartott projektről!
  • Próbáld meg felmérni mennyire képes csapatban játszani!
  • Nem javaslom, hogy úgy ugorj bele együttműködésbe, hogy a feladatok miértjét vagy az alkalmazott szakzsargont nem érted, különben borítékolható, hogy az idő előrehaladtával egyre kiszolgáltatottabbnak fogod magad érezni, amint a fonalat elveszíted. Tény, hogy a megbízó és a megbízott között a kölcsönös bizalom létfontosságú, azonban kell, hogy Te magad is átlásd és legalább felszínesen értsd mi történik. Eleve csak így tudod értékelni a befektetett munka minőségét. Ebben a pontban tulajdonképpen megmutatja magát még valami, mégpedig az, hogy a vállalkozásoddal együtt neked is folyamatosan fejlődnöd kell.

Tudnod kell, hogy egy jó marketing rendszer kiépülése évekbe is telhet, ez idő alatt pedig benne van a pakliban, hogy több együttműködésben is részed lesz. Az esetleges rossz munkakapcsolatok járulékos veszteségein, valamint a hibák kiértékelésén túljutva bár talán szerény vígasz, de legalább lehetőséged nyílik az összehasonlításra, mivel lesz viszonyítási pontod.

Lassan a cikk végéhez érünk. Bár idáig már eljutottál az olvasásban, talán még nem merült föl benned a kérdés: „Hogyan jutottam el erre a blogra és hogy-hogy még mindig itt vagyok?

Elárulok valamit. Csapatunk jó abban, hogy láthatóvá tegye a tartalmait a Google szeme előtt és olyan értékadó tartalmat készítsen, ami szól az olvasóhoz és reflektál a keresési szándékára. Ahogyan a saját marketingünket építjük, hasonlóképpen segítünk összekapcsolni ügyfeleinket az ő célközönségével is. Marketing tanácsadásban és online marketing kivitelezésben is számolhatsz velünk.

A közös munka során biztosíthatunk róla, hogy egészen új perspektívákat tudunk mutatni neked, pozitív irányú változást generálunk és megadjuk neked azt az időt és teret, melyben a fókusz garantáltan az általad kijelölt célon lesz.

Amennyiben érdeklődéssel fordulsz felénk, várjuk megkeresésed!

A bejegyzés szerzője:

Pintye Andrea

online marketing tanácsadó és stratéga

További marketing cikkeink

A marketing feladata, hogy a vásárlók, látogatók igényeinek kielégítése érdekében pozitív benyomást keltsen. Azonban termékek és szolgáltatások megismertetésén túl a jó stratégia és hiteles kommunikáció révén segít kifejezni a képviselt eszmét is. Olvass róla hogyan!

Garantált minőség

Minden munkafolyamatunkat arra építjük, hogy az elvállalt projektbe minden tudásunkat beletehessük. Nyugodt lehetsz, hogy árban és minőségben a legjobbat kaptad, nem fogy el a tudásunk munka közben, számíthatsz ránk évek múlva is, akárcsak a többi ügyfelünk.

Dolgozzunk együtt!

"Ne feledd: csak egyszer kelthetsz első benyomást!"