A top SEO hibák weboldal készítésekor és újratervezésekor

A reszponzív, szépen design-olt weboldal nem jelenti azt, hogy a keresőrobotoknak is tetszik, amit látnak. Íme, pár tanács, hogyan kerüld el a legnagyobb SEO hibákat!
A top SEO hibák weboldal készítésekor és újratervezésekor

A weboldal készítés egy sokrétű, nagy szakértelmet igénylő folyamat.

Egy honlapnak ugyanis nem csak az embereket kell tökéletesen kiszolgálnia, de a különböző algoritmusokat is – például a keresőrobotokat.

Emiatt a weblapok készítése több rétegből tevődik össze:

  • Technikai részek — avagy az oldal megfelelő működése
  • UI/UX — avagy a megfelelő felhasználói élmény kialakítása
  • Grafika és arculat — vagyis a branding és a pozícionálás

Ezekhez kapcsolódnak be negyedikként a különböző marketing csatornák, például a közösségi média vagy a keresőoptimalizálás, más néven SEO.

A kérdés az, hogy pontosan mit is jelent egy keresőbarát oldal, milyen feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy az oldalunkat megtalálják és szeressék a különböző keresőrobotok (pl.: Google), és vajon mit szoktak a leggyakrabban elrontani egy weboldal készítésekor vagy újratervezésekor?

A modern, jól funkcionáló weboldal ismérvei

A SEO az online marketing egyik ága, amelynek az a feladata, hogy a különböző weboldalak tartalmait minél előrébb juttassa a különböző keresőmotorok találataiban.

A legnagyobb és legismertebb keresőmotor a Google, ami akkora piaci dominanciával rendelkezik, hogy a keresőoptimalizálás alatt gyakorlatilag magát a Google-t értjük.

Egy jó weboldal funkcionalitását nem csak önmagában értjük – a külső algoritmusok követelményeinek is maradéktalanul eleget kell tennie.

A látogatók ugyanis miközben az interneten böngésznek, a honlapon elhelyezett releváns szövegek, leírások, bejegyzések révén találnak rá a weboldalra – általában egy külső oldalról, ami a keresőmotorok mellett lehet egy másik weboldal, vagy akár a közösségi média is.

Tehát amit egy modern, jól funkcionáló weboldaltól elvárunk, az nem más, mint hogy gyorsan, megfelelően, hibamentesen, intuitívan működjön, miközben rendkívül minőségi felhasználói élményt biztosít a látogatóknak a szép, esztétikus látványvilággal, a szemléletesen bemutatott grafikákkal és a releváns, hasznos és értékes tartalmakkal.

Nem csoda, hogy ezek nyújtják a legnagyobb hibalehetőséget egy weboldal felépítésekor vagy újratervezésekor.

A leggyakoribb SEO hibák egy weboldal készítésekor

Blog

Az egyik legnagyobb hibalehetőség a blog kialakításánál adódhat.

Bár nagyon ritka, ám végzetes hibának számít, ha a blog nem dedikált cikkeket tartalmaz, amelyek mind-mind egyedi URL-lel rendelkeznek, hanem egyetlen nagy monstrumként üzemel, amin egymás alatt megtalálható az összes cikk, emiatt pedig a végtelenségig lehet görgetni.

Elsőre logikus lehet UX szempontból, hogy a felhasználónak minél kevesebbet kelljen kattintani, ám ha egy kicsit nagyobb tapasztalatunk van az online világban, egyből rájövünk, hogy az egyedi, dedikált tartalmak teszik kereshetővé az oldalt.

Egy megfelelően funkcionáló és szakszerűen kivitelezett blognál tehát csak a cikk “preview” látszik:

  • egy fő kép
  • egy cím
  • címkék és kategóriák
  • esetleg 1-2 bevezető mondat

Így még az is elérhető, hogy a blog különböző kategóriái is forgalmat hozzanak – ehhez érdemes egy rövidebb szöveges tartalmat is feltölteni a cikkek mellé, ahogy az a Tasteful nevű lakberendezési blogon is látható:

keresőoptimalizálás hibák

Jóval gyakoribb probléma szokott lenni az, ha a cikkek nem SEO fókusszal vannak megírva, ezért – bár egyre több és több tartalom érhető el az oldalon – nem érkezik rájuk keresés, emiatt pedig eltemetődnek a blog második, harmadik vagy ötvenedik oldalán a tartalmak, hiába lettek jól megírva.

Ez a hiba azonban könnyen kiküszöbölhető, itt írtunk róla részletesebben.

Sebesség

A web egy hihetetlenül ingergazdag környezet, ezáltal az emberek figyelme jóval rövidebb ideig tart, mint a valóságban.

Nem csoda tehát, hogy azok a weboldalak teljesítenek a legjobban a keresési találatok között, amelyek a leggyorsabbak.

Az e-kereskedelemben ez különösen fontos, hiszen minden egyes másodperc komoly konverzió csökkenést eredményezhet, a több ezer terméknek köszönhetően pedig nagyon látványosan le tud lassulni egy webshop.

A weboldal gyorsaságát főleg a kódstruktúra, illetve a különböző médiaelemek mérete és száma határozza meg.

Ezeken könnyen változtathatunk, a kavefolt.hu weboldal esetében például néhány óra munkával elég szép eredmények rajzolódtak ki, pedig előtte sem volt lassúnak nevezhető az oldal.

Tartalomduplikáció

Amikor egy weboldalt újraterveznek, szinte minden esetben átirányításokra lesz szükség.

Ez önmagában nem probléma, hiszen egy megfelelő szakember könnyedén meg tudja oldani azt, hogy a régi tartalmak az új verzióra mutassanak, ezáltal a Google is azonnal tudni fogja, hogy itt újítás történt, és az új verzió is tökéletesen megbízható.

A probléma akkor van, ha az újratervezést követően azt hisszük, hogy teljesen tiszta lappal indul az oldal. Sajnos nem ez a helyzet, hiszen a korábban létező URL-ek ilyenkor a levegőben lógnak, a Google pedig továbbra is küldené rájuk a forgalmat, ám az így érkező látogatók hibába futnak, ami mindenkinek rossz: a látogatóknak, a Googlenak, de még a weboldalnak is.

A probléma könnyen megoldható, ha az újratervezés során figyelembe vesszük, hogy a meglévő URL-ekkel mi fog történni. Célszerű ezeket átirányítani az új utód oldalra, vagy ha nincs kijelölve egyetlen utód sem, akkor a tartalmilag legközelebb esőre. Ezt egy gyors Google kereséssel könnyű megtalálni, csak keressünk rá az oldalunkra egy site kereséssel, és írjuk be azt a kifejezést, ami a legjobban leírja a megszüntetni kívánt tartalmat.

Az impulseDesign példáján bemutatva ha át szeretnénk irányítani egy SEO-ról szóló tartalmat, de nem tudjuk, hogy melyik cikk lenne a tartalmilag legjobb választás, ezt írnánk be a keresőbe:

Amennyiben pedig ha az újratervezett weboldalon nincs már szükség az adott tartalomra, akkor a főoldalra is irányítható.

A cél, hogy megakadályozzuk a duplikációt. Duplikáció akkor jön létre, ha egy tartalom több URL-en is elérhetővé válik – ezt ugyanis a Google nagyon szigorúan veszi, és ha előfordul: büntet.

Az alapszabály az, hogy minden tartalomból csupán egyetlen verziónak szabad léteznie.

Hasonlóan nagy probléma lehet a “noindex” is.

“Noindex”

Óriási probléma lehet a weboldal készítésnél vagy újratervezésnél az, ha az adott tartalmakat a szerző “noindex”-re állítja.

A “noindex” azt jelenti, hogy az adott tartalom nem kerül indexálásra a Google által, tehát nem fog megjelenni a keresési találatok között.

Van olyan, hogy egy bizonyos aloldalt nem szeretnénk a keresési találatok között feltüntetni, ekkor direkt “noindex”-re állítjuk.

Ám a legtöbb esetben nem ez a helyzet – ennek ellenére rengetegszer látni, hogy egy weboldalon újabb és újabb tartalmakat gyártanak, mindezt úgy, hogy a cikkek “noindex”-re vannak állítva.

Ez egy végtelenül idegesítő hiba, hiszen rendkívül gyorsan elhárítható, és szinte mindig, minden esetben a figyelmetlenség vagy a hozzá nem értés okozza a gondot.

Amennyiben egy megbízható, hozzáértő szakembert bíznál meg a weboldalad kialakításához vagy újratervezéséhez, nézz körül a munkáim között.

Garantált minőség

Minden munkafolyamatunkat arra építjük, hogy az elvállalt projektbe minden tudásunkat beletehessük. Nyugodt leheszt, hogy árban a legjobbat kaptad, nem fogy el a tudásunk munka közben, számíthatsz ránk évek múlva is, akárcsak a többi ügyfelünk.

Dolgozzunk együtt!

"Ne feledd: csak egyszer kelthetsz első benyomást!"