Bár mind a nyomtatott, mind a webes felületek számtalan lehetőséget biztosítanak, mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Az UX design napjainkban egy felkapott téma, járjuk hát körbe a reszponzivitás nézőpontjából.
A honlap készítés tekintetében a web egyik legfőbb jellemzője a rugalmasság. Változhat a képernyő, a böngésző mérete, lehet álló vagy fekvő a formátum, állítható a betűméret. Ezt a fajta rugalmasságot képes javára fordítani a szakszóval reszponzív megjelenés. A reszponzivitás egy a weboldal készítés során alkalmazott technikai megoldás. Többféle felhasználói forgatókönyvnek megfelelően is tökéletesen működik, hiszen a monitoron kívül megjelenítésül szolgálhat manapság számtalan eszköz, mint pl. telefon, tablet vagy akár a televízió. Tulajdonképpen ahány eszköz, legalább annyiféle képernyőfelbontás. Egy weboldalnak pedig mindenhol kifogástalanul kellene megjelennie. Hogy mit is értünk pontosabban ez alatt?
Röviden összefoglalva azt, hogy a weboldalunk tartalma a felhasználó által használt kijelző méretéhez igazodik, ezáltal megkönnyítve az olvashatóságot, áttekinthetőséget, valamint a navigációt. Korszerű, reszponzív kialakítású honlap esetén szükségtelenné válik a tartalom nagyítása vagy kicsinyítése. Ennek a sokszor felesleges és bosszantó műveletnek a kiiktatásával mobilos böngészéskor jelentősen nő a felhasználói élmény, kényelmesebbé válik az olvasás és a navigáció.
A kijelzőkön való optimális megjelenés azonban nem csak a fentiek miatt fontos. Ha te üzleti weboldal készítés mellett döntöttél vagy netalán már honlaptulajdonos vagy, mindkét esetben érintenek a Facebook és Google Ads hirdetések is. Ha a szolgáltatásaid vagy épp termékeid hírét szeretnéd minél több emberhez eljuttatni, akkor a futtatott hirdetéseid többsége a weblapodra tereli a forgalmat. A Facebook és az Instagram alkalmazást többnyire telefonon használják, ezért az innen történő átterelést tekintve nélkülözhetetlen elvárás a mobilbarát honlap. De ezzel a téma még nem ért véged, hiszen a weboldalad kezelhetősége és áttekinthetősége a hirdetéseid hatékonyságát is nagyban befolyásolja. Ha nem hiszed, akkor valószínűleg te lennél legjobban meglepődve, hogy egy felhasználói utat vizsgáló UI/UX audit erre mennyire könyörtelenül rá tud világítani. Audit során ugyanis felszínre kerülhetnek a felhasználók elakadási pontjai, melyek a marketing tevékenységedet kedvezőtlenül befolyásolják.
Mostmár talán kicsit nagyobb a rálátásod arra, hogyan is tud hatékonyabb lenni a gyakorlatban egy reszponzív honlap. Egy valamit azonban még nem árt tudnod. A flexibilis, reszponzív megjelenést leghatékonyabban a letisztult webdesign, valamint letisztult tartalmi struktúra támogatja, mely fókuszáltan vezeti a látogatódat.
UX/UI designerként nem túlzás azt kijelentenem, hogy a régi weboldalak egy idő után sajnos elavulnak, nem állják meg a helyüket a mai felgyorsult világban! A rögzített szélességű weboldalak nem teszik lehetővé a web rugalmasságában rejlő lehetőségek kiaknázását, ezért célszerű őket újragondolni a korábbi tapasztalatok, valamint az új marketingstratégia tükrében.
Ha e bejegyzésből csak egy gondolatot viszel tovább magaddal az a következő legyen: Ne a honlapod legyen a marketinged gyenge pontja! A weblapodra érkező látogató a másodperc töredéke alatt dönti el, hogy megy vagy marad. Ha a honlapod felépítését és funkcionalitását illetően bizonytalan vagy, várom érdeklődésedet.