
A különböző színek, különböző jelentéssel bírnak. Érdemes egy kicsit mélyebben elmerülni a színtan rejtelmeiben, amikor arculattervezés vagy logókészítés került porondra, hiszen a színeknek komoly szerepe van a döntési és érzelmi folyamatban.
A logó és ami mögötte van
Azzal nem árulunk el nagy titkot, hogy a márkaépítés egyik legmeghatározóbb eleme a logó. A professzionális, egységes cégarculat tervezés pedig a marketingstratégia vizuális kommunikációjában játszik fontos szerepet. Nem véletlen, hogy a legsikeresebb cégek pénzt és kiemelt figyelmet szánnak a megfelelő logó elkészítésének folyamatára. A logótervezés feladata hozzájuk képest kisebb büdzséből is kihozható, közel ugyanolyan eredménnyel, csupán némi kutatómunkával.
A logótervezés szabályai és egy kis színpszichológia marketing
A Logótervezés kisokos cikksorozatunk előző bejegyzésében megismerkedtünk a különböző típusú logókkal, illetve azt is megbeszéltük, hogy miért is van kiemelten fontos szerepe. Ideje áttérni az egyik legnagyobb hatalommal bíró attribútumra, a színpszichológia marketingre.
Ha sorra vesszük a nagy cégek logóit, akkor megfigyelhetjük, hogy sok helyen egyezést találunk. Véletlen lenne? Egyáltalán nem!
Az exkluzív fekete logó
A luxus márkák gyártói sokszor voksolnak a fekete színre, hiszen az már önmagában is felsőbbrendűséget, eleganciát sugall. Gondoljunk csak az Apple-re vagy éppen a Chanel-re. Az exkluzivitás pedig sokba kerül, így ezen termékek és szolgáltatások esetén számítunk is rá, hogy mélyen a zsebünkbe kell majd nyúlni.
A mindig feltűnő vörös
Nem lehet úgy elmenni egy vörösbe öltöztetett plakát mellett, hogy legalább csak egy pillantást ne vessünk rá, ugyanis mágnesként vonzza a tekintetet. A piros szín általában a gyorsaság, dinamizmus érzésével társul, gondoljunk csak a Ferrarira. Ámde ennél sokkal több van benne, ugyanis az éhség érzetet is képes fokozni, így ha élelmiszerekkel foglalkozunk, akkor mindenképpen legyen a logóban valami vörös.
A sárga boldogságot sugall
A sárgáról sokaknak az irigység ugrik be, legalábbis első hallásra. Az igazság azonban, hogy a sárga képes a boldogság érzését kiváltani, különösen akkor, ha valamilyen melegebb árnyalatáról van szó. Tökéletes példa erre a McDonalds logója, ami ráadásul a pirossal társul, így az éhség kiváltása és a válasz, azaz a finom falatok is megtalálhatóak egyazon logóban.
A kékben mindig megbízhatsz
Nem hiába választják a különböző pénzintézetek a kék színt, ugyanis ez megbízhatóságot és hűséget jelképez. Itt meg lehetne említeni a Tesco kék-piros logóját is, ahogy arról már szó volt, a piros éhséget válthat ki, a kékkel társítva pedig megkapjuk az üzenetet, hogy ha éhesek vagyunk, akkor bizony a Tesco lesz amire számíthatunk.
Válassz zöldet, ha fontos a környezet
A zöld a környezettudatosság, a természet színe, noha jó tudni, hogy folyamatos növekedést is jelent, illetve a harmónia is megemlíthető. Célszerű választás olyan vállalkozásoknak, akiknek fontos a környezettudatosság, de a természetesség, szépség jegyében tevékenykedők is jól járnak vele.
Elveszve a színkavalkádban
Mind ismerünk legalább egy olyan logót, amiben megannyi szín van. Bizony a Google nagyon egyszerű, ám annál sokatmondóbb emblémájáról van szó. Ezzel egy vállalkozás elmondhatja magáról, hogy mennyire sokszínű. Noha, érdemes vigyázni vele, ugyanis a sok szín használatával lehet, hogy a leglényegesebb mondanivalónk is csak egy lesz a sok közül és elveszíti a hatását.
Tökéletes színválasztás 2 lépésben
Ugyan csak pár szín lett említve a megannyi lehetséges közül, de már így is igen nehéz lehet a döntés. Szerencsére van egy két lépésből álló trükk arra, hogy leszűkítsük a hatalmas skálát.
1. Mit árulsz?
Legyen szó szolgáltatásról vagy konkrét termékről, nagyon fontos, hogy pontosan tisztában legyél azzal, hogy ki hozza meg a vásárlási döntést, azaz ki fogja megvenni. Tegyük fel, hogy egy csúszdaparkba értékesítesz jegyeket. Nagy többségében nyilván kisgyerekek szeretnének majd meglátogatni, azonban a vásárlási döntést nem ők fogják meghozni, hanem a szülők. Azonban ha az említett csúszdaparknak szeretnél csúszdát eladni, akkor megint más szemmel kell nézned, hiszen a vásárlók a csúszdapark tulajdonosai, befektetői lesznek, ami leginkább vagyonos magánszemélyeket, gyakrabban önkormányzatokat takar.
2. Ki a célközönséged?
Hasonló kérdés az előzőhöz, de mégsem ugyanaz és ebben rejlik a titka. Itt ugyanis nem a vásárlóban szeretnél valamilyen érzést kelteni a termékeddel, szolgáltatásoddal, hanem megpróbálod kideríteni, hogy nekik alapból mi tetszik. Ez nem csak a logó színét határozhatja meg, de a termékfejlesztés irányában is hatalmas segítség. A tűzpirosra voksolnak a legtöbben? Akkor érdemes minél gyakrabban egy-egy új fejlesztéssel előrukkolnod. A kékre esett a választás? Az újdonságok helyett fókuszálj a már meglévő termék folyamatos fejlesztésére.
Ha még így sem egyértelmű a választás, akkor keress minket és átbeszéljük a lehetőségeidet.