Miután a 80-as és 90-es években a háromdimenziós, króm hatású emblémák voltak a porondon, ezeket több autógyártó is újragondolta a Nissantól a BMW-ig, és visszatértek a lapos kivitelhez, hogy megőrizzék aktualitásukat a digitális világban.
Hallgasd meg a cikket:
Mielőtt belekezdenénk szeretnék átadni pár információt a flat designról, és annak kialakulásáról.
A flat design egy olyan vizuális stílus, ami egyszerű kétdimenziós felületeket használ.
Ezt a design stílust eredetileg a responsive webdesign-hoz fejlesztették ki. Az egyszerű letisztult formák és a minimális textúrák használata kifejezetten jól működik, ráadásul az oldalak is gyorsabban töltődnek be, ami különösen fontos a mobil felhasználók szempontjából. A flat design a vizuális zajok, textúrák és árnyékok csökkentése miatt optimális esetben kiváló felhasználói élményt nyújthat. Átlátható és remek weboldalakat lehet létrehozni úgy, hogy a design részben akár nincsenek is képek. Vektorgrafikus megoldásokkal mindig tűéles, prémium hatást érhetünk el.
Az informatika világa tele van angol nyelvű kifejezésekkel, melyeket csak a fejlesztők ismernek vagy épp azok, akik véletlenül olvastak valaha egy-egy cikket az adott témában. Szóval a nem szakmabeliek kedvéért egy kis magyarázat jön. A „flat” angol szó jelentése „lapos”. A flat web design a 3D-s ábrák helyett inkább a lapos, egyszerűbb ábrákra támaszkodik. A flat design egyéb irányzatokkal ötvözhető. Mára gyakorlatilag már egy web design trenddé nőtte ki magát. A minimalizmussal ötvözve egyszerű és nagyszerű formavilágot kapunk.
Azok a webhelyek, melyek flat designt alkalmaznak, gyorsabban betöltenek. Ennek oka az egyszerűségben rejlik. Jó minőségű grafikákat kapunk, melyek nem is foglalnak sok helyet és hamarabb betöltődnek, mint a bonyolult ábrák. Másik érv a flat web design mellett, hogy nem zavaró a felhasználó számára. Lényegre törő, egyszerű és hipp-hopp megvan az információ, amit keresett.
Rohanó világunkban ez nagyon fontos elem, az átlagember türelmetlen, nagyon sok tartalmat fogyaszt, és mindent gyorsan akar. A flat web designt könnyedén lehet méretezni, ez a tulajdonság pedig nagyon is előnyös a mai világban, melyben egyre nagyobb szerephez jutnak a tabletek és okostelefonok. Ilyen módon a tervezéskor sok időt megspórolhatunk. Remélem egy elfogadható képet kaptál arról, hogy mi is az a FLAT design. Térjünk is rá a lényegre.
Összegyűjtöttem hat példát az autóiparból, hogyan alakultak át a logók, és a formavilág.
Az egyszerűsített, kétdimenziós logók jobban reprodukálódnak a képernyőkön és miniatűrként alkalmazásikonként, ami arra készteti a tervezőket, hogy hagyják el azokat a háromdimenziós logókat, amelyek az 1980-as és 90-es években népszerűek voltak az autóipari vállalatok körében.
Ezeknek a logóknak tükröződéseik és textúráik voltak, amelyek utánozták, hogyan fognak megjelenni a jelképek öntött fémben és zománcban egy igazi autón. De ez a szkeuomorfizmusnak nevezett megközelítés kiesett a pikszisből, mivel a digitális kommunikáció előnyben van, a logókat most elsősorban a képernyők szem előtt tartásával tervezték.
A digitális márka érintési pontjainak és különösen a kisméretű mobil képernyők megjelenésével mindezek a furcsa szögek és színátmenetek azt jelentették, hogy a logók kis szürke foltokká váltak, megkülönböztethetetlenek egymástól. A flat kialakítás nem annyira új trend, inkább egy logikus megoldás egy univerzális problémára, amelyet a digitális világ teremtett.
A közelmúltban új arculatot kaptak flat kivitelben:
MINI
A MINI volt az egyik első autómárka, amely átváltotta logóját flat kivitelre, amelyet 2015 júniusában mutatott be. Az új, mini-malista (haha) logó a dupla szárnyú szimbólum 2D-s, monokróm változata az 1980-as évekből.
A többi autógyártó többségéhez hasonlóan a márka-identitásukat "laposítják", az embléma lapos változatát képernyőkön és papíron fogják használni, míg maguk a MINI járművek megtartják a logó 3D-s, króm stílusú iterációját. A logó újratervezését a MINI Serif nevű új serif betűtípus kísérte. A két frissítést együtt úgy indították el, hogy úgy tűnjön, mintha a MINI "új korszakba lépne" - mondta Anders Warming tervezési vezető.
Volkswagen
A korábban 3D-s és krómozott hatású Volkswagen régi logóját 2019 szeptemberében kilapították és alapvető elemeire redukálták. Ez volt a márka első jelentős változása vizuális identitásában, amióta 2000-ben bevezette a 3D-s dizájnt.
Az új logó 2D-s kialakítású, a V és W betűk körbe vannak zárva, mindegyik sötétkék árnyalatú. Ezt a lépést összehangolták első teljesen elektromos gyártású autójuknak, az ID.3-nak a piacra dobásával, amely az első embléma volt az új logóval. A MINI-hez hasonlóan a Volkswagen is azt állította, hogy a frissített "digitális" márkajelzés az "új korszak kezdetét" jelzi.
BMW
2020 év elején, a BMW áttervezte logóját, új, átlátszó hátteret bevezetve. Ez volt az első alkalom, hogy a német autógyártó átalakította emblémáját 1997 óta, amikor 2D-ről 3D-re váltottak.
Az új kialakítás szerint a kék-fehér középpontját körülvevő jellegzetes fekete gyűrűt átlátszó csíkkal helyettesítik, ami azt jelenti, hogy különböző színeket és mintákat vesz fel, attól függően, hogy milyen háttéren és anyagon helyezkedik el. A logó többi része lapos lett, megszabadult az árnyékoktól a fekete gyűrűn és a kék-fehér belső körön. Először a BMW elektromos i4 koncepció járművén szerepelt, amely fémes bronz színt adott a gyűrűnek.
Nissan
A Nissan japán autómárka nemrég frissítette logóját, amikor piacra dobta korábbi emblémájának lapos és stilizált változatát. Míg a cég nevét a logó közepén tartották, már nem egy emelt részen helyezkedik el, mivel a korábbi négyszögletes, körbefedett megjelenést két alapvető sorra egyszerűsítették le. Az új logó az autógyártó szerint "digitálisabb", és 20 év óta először változtatta meg vizuális arculatát.
Peugeot
A francia Peugeot autómárka az elektromos autógyártás új korszakát jelképező újjáépítés részeként mutatta be az 1960-as évek emblémáját idéző oroszlánfejet ábrázoló új logót. Az autógyártó, amely a világ legrégebbi fennmaradt autóipari márkájának vallja magát, tíz év után először frissítette logóját. Ez a 11. logófrissítés a története során.
Mint az embléma minden változata 1847 óta, az oroszlán is központi szerepet játszik az új dizájnban, amelyet a Peugeot Design Lab készített. Az előző logóval ellentétben azonban a dizájn nem tartalmazza az oroszlán testét. Ehelyett csak stilizált fejet és sörényt tartalmaz az autómárka neve alatt egy pajzson belül. Úgy tűnik, hogy ez a design az 1960 -as években használt logó újratervezése, amelyen egy pajzson belül oroszlánfej is szerepelt.
1975 óta ez az első alkalom, hogy az oroszlán testét eltávolították a Peugeot logójáról. Az elmúlt 46 évben a logó azt mutatta, hogy az oroszlán két hátsó lábán áll, az első lábait a levegőbe emelve. A Peugeot 1975 óta használt egy álló oroszlánt ábrázoló logót. A márka bevezette az újratervezett logót, hogy jelezze a vállalat átmenetét az elektromos autók gyártása felé. A Peugeot 2025-ig minden modelljének elektromos változatát is kínálja majd. Az új logó az 1960-as évek logójára emlékeztet.
"Az új logó és márkaidentitás jelentős fejlesztés minden márka számára, nem beszélve a Peugeot-ról, akinek több mint 210 éves múltja van" - mondta Julie David, a Peugeot UK ügyvezető igazgatója.
A logót minden új Peugeot modellen használni fogják, a Peugeot 308-tól kezdve. Azt is figyelembe vették, hogy minden fizikai és digitális platformon használható legyen.
Volvo
A svéd autógyártó Volvo bemutatta régi Iron Mark logójának flat, kevésbé színes változatát. A Volvo szerint az újratervezés az eredeti logó "modern" újraértelmezése, amelynek célja megőrizni identitását. Az új logó teljesen fekete, lapos kivitel, amely megtartja ugyanazt a kör alakot és felfelé mutató nyilat, amelyet a márka 1927-ben használt először.
A Volvo Iron Mark névre keresztelt logó ugyanolyan alakú, mint a férfi szimbólum és a vas tudományos szimbóluma.
"Az autó jelvényének fel kellett vennie ezt a szimbolikát, a svéd vasipar tiszteletben tartott hagyományaival: acél és szilárdság olyan tulajdonságokkal, mint a biztonság, a minőség és a tartósság" - magyarázta a márka közleménye.
A megújult logó vékonyabb körrel rendelkezik, mint a korábbi tervek, ami tovább növeli a letisztult megjelenést. Hét év óta ez az első alkalom, hogy a Volvo jelentős változást hozott a logójában. A legutóbbi frissítés során háromdimenziós logót készített, ezüst körrel és kék zászlóval. A kormányon és a felnik közepén az összes új Volvo modellnél használva lesz. Meg fog jelenni minden marketing és társadalmi kommunikációs anyagban is. A Volvo logójának újratervezése része annak a trendnek, amely szerint több autómárka váltott a 3D-ről a flat kivitelre.