Hat autómárka, amelyek visszatértek a flat logóhoz - I. rész

Logó tervezés során a letisztult, modern hatást preferálod? Ismerj meg példákon át egy stílust, melynek egyszerűségét az árnyékok, átmenetek, textúrák elhagyása adja. Stilizált formákat, egyszínű kitöltéseket és jellemzően talpatlan tipográfiát eszközöl.
Hat autómárka, amelyek visszatértek a flat logóhoz - I. rész

Miután a 80-as és 90-es években a háromdimenziós, króm hatású emblémák voltak a porondon, ezeket több autógyártó is újragondolta a Nissantól a BMW-ig, és visszatértek a lapos kivitelhez, hogy megőrizzék aktualitásukat a digitális világban.

Hallgasd meg a cikket:

Mielőtt belekezdenénk szeretnék átadni pár információt a flat designról, és annak kialakulásáról.

A flat design egy olyan vizuális stílus, ami egyszerű kétdimenziós felületeket használ.

Ezt a design stílust eredetileg a responsive webdesign-hoz fejlesztették ki. Az egyszerű letisztult formák és a minimális textúrák használata kifejezetten jól működik, ráadásul az oldalak is gyorsabban töltődnek be, ami különösen fontos a mobil felhasználók szempontjából. A flat design a vizuális zajok, textúrák és árnyékok csökkentése miatt optimális esetben kiváló felhasználói élményt nyújthat. Átlátható és remek weboldalakat lehet létrehozni úgy, hogy a design részben akár nincsenek is képek. Vektorgrafikus megoldásokkal mindig tűéles, prémium hatást érhetünk el.

Az informatika világa tele van angol nyelvű kifejezésekkel, melyeket csak a fejlesztők ismernek vagy épp azok, akik véletlenül olvastak valaha egy-egy cikket az adott témában. Szóval a nem szakmabeliek kedvéért egy kis magyarázat jön. A „flat” angol szó jelentése „lapos”. A flat web design a 3D-s ábrák helyett inkább a lapos, egyszerűbb ábrákra támaszkodik. A flat design egyéb irányzatokkal ötvözhető. Mára gyakorlatilag már egy web design trenddé nőtte ki magát. A minimalizmussal ötvözve egyszerű és nagyszerű formavilágot kapunk.

Azok a webhelyek, melyek flat designt alkalmaznak, gyorsabban betöltenek. Ennek oka az egyszerűségben rejlik. Jó minőségű grafikákat kapunk, melyek nem is foglalnak sok helyet és hamarabb betöltődnek, mint a bonyolult ábrák. Másik érv a flat web design mellett, hogy nem zavaró a felhasználó számára. Lényegre törő, egyszerű és hipp-hopp megvan az információ, amit keresett.

Rohanó világunkban ez nagyon fontos elem, az átlagember türelmetlen, nagyon sok tartalmat fogyaszt, és mindent gyorsan akar. A flat web designt könnyedén lehet méretezni, ez a tulajdonság pedig nagyon is előnyös a mai világban, melyben egyre nagyobb szerephez jutnak a tabletek és okostelefonok. Ilyen módon a tervezéskor sok időt megspórolhatunk. Remélem egy elfogadható képet kaptál arról, hogy mi is az a FLAT design. Térjünk is rá a lényegre.

Összegyűjtöttem hat példát az autóiparból, hogyan alakultak át a logók, és a formavilág.

Az egyszerűsített, kétdimenziós logók jobban reprodukálódnak a képernyőkön és miniatűrként alkalmazásikonként, ami arra készteti a tervezőket, hogy hagyják el azokat a háromdimenziós logókat, amelyek az 1980-as és 90-es években népszerűek voltak az autóipari vállalatok körében.

Ezeknek a logóknak tükröződéseik és textúráik voltak, amelyek utánozták, hogyan fognak megjelenni a jelképek öntött fémben és zománcban egy igazi autón. De ez a szkeuomorfizmusnak nevezett megközelítés kiesett a pikszisből, mivel a digitális kommunikáció előnyben van, a logókat most elsősorban a képernyők szem előtt tartásával tervezték.

A digitális márka érintési pontjainak és különösen a kisméretű mobil képernyők megjelenésével mindezek a furcsa szögek és színátmenetek azt jelentették, hogy a logók kis szürke foltokká váltak, megkülönböztethetetlenek egymástól. A flat kialakítás nem annyira új trend, inkább egy logikus megoldás egy univerzális problémára, amelyet a digitális világ teremtett.

A közelmúltban új arculatot kaptak flat kivitelben:

MINI

MINI

A MINI volt az egyik első autómárka, amely átváltotta logóját flat kivitelre, amelyet 2015 júniusában mutatott be. Az új, mini-malista (haha) logó a dupla szárnyú szimbólum 2D-s, monokróm változata az 1980-as évekből.

A többi autógyártó többségéhez hasonlóan a márka-identitásukat "laposítják", az embléma lapos változatát képernyőkön és papíron fogják használni, míg maguk a MINI járművek megtartják a logó 3D-s, króm stílusú iterációját. A logó újratervezését a MINI Serif nevű új serif betűtípus kísérte. A két frissítést együtt úgy indították el, hogy úgy tűnjön, mintha a MINI "új korszakba lépne" - mondta Anders Warming tervezési vezető.

Volkswagen

Volkswagen

A korábban 3D-s és krómozott hatású Volkswagen régi logóját 2019 szeptemberében kilapították és alapvető elemeire redukálták. Ez volt a márka első jelentős változása vizuális identitásában, amióta 2000-ben bevezette a 3D-s dizájnt.

Az új logó 2D-s kialakítású, a V és W betűk körbe vannak zárva, mindegyik sötétkék árnyalatú. Ezt a lépést összehangolták első teljesen elektromos gyártású autójuknak, az ID.3-nak a piacra dobásával, amely az első embléma volt az új logóval. A MINI-hez hasonlóan a Volkswagen is azt állította, hogy a frissített "digitális" márkajelzés az "új korszak kezdetét" jelzi.

BMW

BMW

2020 év elején, a BMW áttervezte logóját, új, átlátszó hátteret bevezetve. Ez volt az első alkalom, hogy a német autógyártó átalakította emblémáját 1997 óta, amikor 2D-ről 3D-re váltottak.

Az új kialakítás szerint a kék-fehér középpontját körülvevő jellegzetes fekete gyűrűt átlátszó csíkkal helyettesítik, ami azt jelenti, hogy különböző színeket és mintákat vesz fel, attól függően, hogy milyen háttéren és anyagon helyezkedik el. A logó többi része lapos lett, megszabadult az árnyékoktól a fekete gyűrűn és a kék-fehér belső körön. Először a BMW elektromos i4 koncepció járművén szerepelt, amely fémes bronz színt adott a gyűrűnek.

Nissan

Nissan

A Nissan japán autómárka nemrég frissítette logóját, amikor piacra dobta korábbi emblémájának lapos és stilizált változatát. Míg a cég nevét a logó közepén tartották, már nem egy emelt részen helyezkedik el, mivel a korábbi négyszögletes, körbefedett megjelenést két alapvető sorra egyszerűsítették le. Az új logó az autógyártó szerint "digitálisabb", és 20 év óta először változtatta meg vizuális arculatát.

Peugeot

Peugeot

A francia Peugeot autómárka az elektromos autógyártás új korszakát jelképező újjáépítés részeként mutatta be az 1960-as évek emblémáját idéző oroszlánfejet ábrázoló új logót. Az autógyártó, amely a világ legrégebbi fennmaradt autóipari márkájának vallja magát, tíz év után először frissítette logóját. Ez a 11. logófrissítés a története során.

Mint az embléma minden változata 1847 óta, az oroszlán is központi szerepet játszik az új dizájnban, amelyet a Peugeot Design Lab készített. Az előző logóval ellentétben azonban a dizájn nem tartalmazza az oroszlán testét. Ehelyett csak stilizált fejet és sörényt tartalmaz az autómárka neve alatt egy pajzson belül. Úgy tűnik, hogy ez a design az 1960 -as években használt logó újratervezése, amelyen egy pajzson belül oroszlánfej is szerepelt.

1975 óta ez az első alkalom, hogy az oroszlán testét eltávolították a Peugeot logójáról. Az elmúlt 46 évben a logó azt mutatta, hogy az oroszlán két hátsó lábán áll, az első lábait a levegőbe emelve. A Peugeot 1975 óta használt egy álló oroszlánt ábrázoló logót. A márka bevezette az újratervezett logót, hogy jelezze a vállalat átmenetét az elektromos autók gyártása felé. A Peugeot 2025-ig minden modelljének elektromos változatát is kínálja majd. Az új logó az 1960-as évek logójára emlékeztet.

"Az új logó és márkaidentitás jelentős fejlesztés minden márka számára, nem beszélve a Peugeot-ról, akinek több mint 210 éves múltja van" - mondta Julie David, a Peugeot UK ügyvezető igazgatója.

A logót minden új Peugeot modellen használni fogják, a Peugeot 308-tól kezdve. Azt is figyelembe vették, hogy minden fizikai és digitális platformon használható legyen.

Volvo

Volvo

A svéd autógyártó Volvo bemutatta régi Iron Mark logójának flat, kevésbé színes változatát. A  Volvo szerint az újratervezés az eredeti logó "modern" újraértelmezése, amelynek célja megőrizni identitását. Az új logó teljesen fekete, lapos kivitel, amely megtartja ugyanazt a kör alakot és felfelé mutató nyilat, amelyet a márka 1927-ben használt először.

A Volvo Iron Mark névre keresztelt logó ugyanolyan alakú, mint a férfi szimbólum és a vas tudományos szimbóluma.

"Az autó jelvényének fel kellett vennie ezt a szimbolikát, a svéd vasipar tiszteletben tartott hagyományaival: acél és szilárdság olyan tulajdonságokkal, mint a biztonság, a minőség és a tartósság" - magyarázta a márka közleménye.

A megújult logó vékonyabb körrel rendelkezik, mint a korábbi tervek, ami tovább növeli a letisztult megjelenést. Hét év óta ez az első alkalom, hogy a Volvo jelentős változást hozott a logójában. A legutóbbi frissítés során háromdimenziós logót készített, ezüst körrel és kék zászlóval. A kormányon és a felnik közepén az összes új Volvo modellnél használva lesz. Meg fog jelenni minden marketing és társadalmi kommunikációs anyagban is. A Volvo logójának újratervezése része annak a trendnek, amely szerint több autómárka váltott a 3D-ről a flat kivitelre.

A bejegyzés szerzője:

Szalai Gábor

webfejlesztő és UI / UX designer

További grafika, arculat cikkeink

A megnyerő céges megjelenés (arculat) hatékonyan képes támogatni a marketinged, mert a minőségi grafika a reklámtevékenységed eredményességét tudja növelni! Íme pár tipp cégarculat tervezés és logó készítés témában egy grafikai stúdió tollából!

Garantált minőség

Minden munkafolyamatunkat arra építjük, hogy az elvállalt projektbe minden tudásunkat beletehessük. Nyugodt lehetsz, hogy árban és minőségben a legjobbat kaptad, nem fogy el a tudásunk munka közben, számíthatsz ránk évek múlva is, akárcsak a többi ügyfelünk.

Dolgozzunk együtt!

"Ne feledd: csak egyszer kelthetsz első benyomást!"