Grafikai tervezés, mint a kifejezés eszköze

Gondolatok a tudatos vizuális nyelvről.
Grafikai tervezés, mint a kifejezés eszköze

Valószínűleg megtapasztaltad már, mennyire megnyugtató érzés, amikor olyan reklámanyaggal képviselteted magad, ami a vállalkozásodat megjelenésében hűen képes visszaadni. De hogyan lehet ezt az érzést állandóvá tenni, ráadásul költséghatékonyan?

A marketing, a versenyképesség fenntartása fárasztó. Nem nagyon merünk hátra dőlni, mert elképesztő iramban követik egymást a változások az alkalmazott marketing eszközök és azok eredményes alkalmazását illetően. Ami pár hónapig működött, az ma vagy holnap eredménytelennek bizonyulhat és szükségszerű stratégiaváltásokat követel meg. Ilyen megfeszített helyzetben megnyugvást találunk a fix pontokban, melyek stabilitást és biztonságot adnak. E pontok révén van lehetőségünk visszatérni a gyökerekhez, az eszmékhez, melyek kidomborításával ráadásul pár lépéssel garantáltan a többiek előtt járhatunk. A gyakorlatban ez nem más, mint tudatos, őszinte, nyílt, az általad képviselt értékek mentén vezetett marketingkommunikáció. Ez vezet hosszútávon valódi, a vállalkozásoddal, a személyeddel értékazonos sokkal könnyedebb lépésekhez, melyek révén egyre közelebb kerülhetsz a vágyott eredményekhez. A kommunikációdnak azonban láthatónak is kell lennie a különböző felületeken. Ha pedig a láthatóság teljesült, el kell érned, hogy meg is tudd ragadni a figyelmet. Ennek hatékony módja a jó szöveg és a jó grafika. A szavak erejéről később fogok írni bővebben, most azonban járjuk körbe a grafikai tervezés témakörét.

A jó márka nem engedheti meg magának a gyenge, kompromisszumos vizuális megjelenést. Amikor viszont ezerfelé kell leosztanunk a marketingünkre szánt pénzeket, akkor igenis fontolóra vesszük ki milyen áron dolgozik, melyik megoldás mennyibe kerül.

A grafikai tervezési árak között igen nagy különbségek lehetnek, melyeket befolyásol az együttműködés módja vagy a projekt jellege.

A grafikai munka a következők szerint valósulhat meg a marketingbüdzséd függvényében:
  • Saját magad szerkeszted a grafikákat a különféle grafikai, képszerkesztő programok segítségével. Ilyen program lehet a Photoshop vagy a Canva. Amikor van időd a szerkesztésekre vagy épp egyelőre nem tudsz kiszorítani pénzt egy profi grafikus felkérésére, akkor ez a legkézenfekvőbb megoldás. Ez egy ideiglenes, kompromisszumos megoldás. Rendkívül gazdaságos, azonban meglehetősen sok időt vesz el az életedből, ha a programokat nem ismered elég jól. Némi gyakorlással és jó vizuális érzékkel, viszont jó alapot adhatsz ily módon a megjelenésednek. Fontos tudnod azonban, hogy a grafikai tervezés egy külön szakma, amit elsajátítani hosszú évekbe telik. Offline anyag esetén a nem megfelelő nyomdai előkészítés nyomtatáskor gondot okozhat, de problémák merülhetnek fel online alkalmazáskor is a felbontással.
  • Alkalmanként bízol meg grafikust vagy épp ügynökséget, akkor, amikor a jobb grafika feltétlenül szükséges. Előny: bármikor igénybe veheted és projektenként fizetsz, elköteleződés nélkül. Hátrány: megjelenésed nem tud folyamatában erősödni, vagy akár szépen lassan szét is esik. Ezenkívül, ha ismeretlen emberrel kezdesz dolgozni, szerződést érdemes írnotok, ez azonban számodra időveszteség és nyűg minden egyes kiadott grafikai munka alkalmával. Ha viszont a szerződés kimarad, félő hogy a grafikus nem készül el határidőre vagy – ami bármily meglepő de rendkívül gyakori eset, hogy – munka közben eltűnik. Grafikai stúdió esetén ez azért nem jellemző.
  • Erősödik a marketinged, de érzed, hogy a megjelenésedet illetően még alacsonyan van a léc és félő, hogy több versenytársad is át fogja ugrani. Ez pedig egyben azt is jelenti, hogy lemaradsz. Felveszel egy alkalmazottat. Ez már jobb megoldás mint az előző, ugyanis a kiválasztott grafikusod munkaidőben folyamatosan a rendelkezésedre áll és a vállalkozásod iránt jobban elköteleződik, mint akit csak alkalmanként bízol meg. Az alkalmazott után fizetendő adók sajnos magasak, de ha az ő idejét maximálisan a javadra tudod fordítani, akkor megtérül a kiadás. Egyetlen dologra hívnám itt fel a figyelmed, mely kellő racionalitást kíván az emberi tényező okán: meglehetősen gyakori, hogy a kollegád emberileg tökéletesen illeszkedik a céges kultúrába, viszont szakmailag megkérdőjelezhető a tudása, a rátermettsége, valamint a hatékonysága. Ha úgy érzed, hogy nem azt a minőséget hozza, amit szeretnél képviselni, akkor érdemes mással megpróbálni. Egy dologra nagyon figyelj: a mappákban rendet és áttekinthetőséget várj el, mert gyakori probléma, hogy a régi grafikustól azért nem válnak meg, mert rajta kívül senki nem képes átlátni a káoszt. Ne ragadj bele abba az illúzióba, hogy a valaki a nélkülözhetetlenség látszatát kelti, mert valójában mindenki pótolható szükség esetén!
  • Megjártad már az egységes cégarculat iránti törekvéseid rögös útját, de még mindig nem érzed úgy, hogy a megjelenésedet a vizuális nyelved maximálisan támogatná. Profi grafikai stúdió által nyújtott minőségre van szükséged, de megfizethető áron. Ha te a harmonikus és hatékony kapcsolatokat és folyamatokat meghatározóbb tényezőnek tartod, akkor havidíjas grafikai szolgáltatást is igénybe vehetsz. Az ilyen együttműködések egyik alapvető előnye, hogy megbízható, profi kezekben tudhatod a megjelenésedet havi fix, de kedvező átalány elszámolásban. Ezt a lehetőséget főként akkor érdemes igénybe venni amikor számos felületen jelen vagy és számos grafikai feladat üti fel a fejét napról napra, ezért időveszteséget jelentene egy hónapban többször a projektenkénti elszámolás és a szerződések írása. Az ilyen elköteleződés előnye, hogy a havidíjas grafikai tervezés sikeres összehangolódás esetén elképesztő hatékonnyá és könnyeddé tudja tenni a marketing rendszer egyes folyamatait.

Remélem a fenti sorok a segítségedre voltak abban, hogy jobban ráláss a grafikai tervezés különféle lehetőségeire. Ha pedig továbbra is bizonytalan vagy a témában, keress és kitaláljuk mi lenne számodra ideális megoldás.

A bejegyzés szerzője:

Pintye Andrea

online marketing tanácsadó és stratéga

További grafika, arculat cikkeink

A megnyerő céges megjelenés (arculat) hatékonyan képes támogatni a marketinged, mert a minőségi grafika a reklámtevékenységed eredményességét tudja növelni! Íme pár tipp cégarculat tervezés és logó készítés témában egy grafikai stúdió tollából!

Garantált minőség

Minden munkafolyamatunkat arra építjük, hogy az elvállalt projektbe minden tudásunkat beletehessük. Nyugodt lehetsz, hogy árban és minőségben a legjobbat kaptad, nem fogy el a tudásunk munka közben, számíthatsz ránk évek múlva is, akárcsak a többi ügyfelünk.

Dolgozzunk együtt!

"Ne feledd: csak egyszer kelthetsz első benyomást!"