Hogyan kapcsolódik a logótervezés és a tipográfia?

Logótervezés kisokos IV.
Hogyan kapcsolódik a logótervezés és a tipográfia?

A címben feltett kérdésre a válasz értelemszerűnek tűnhet vagyis mind a kettőt grafikus készíti. Ez így is van, azonban ennél sokkal több kapcsolat van a logótervezés és a tipográfia között. Először is érdemes tisztázni, mi is az a tipográfia.

Dióhéjban a tipográfia a nyomtatott betűkkel foglalkozó művészeti ág, ami jóval komplexebb, mint ahogy azt a legtöbben gondolják. Ez nem csak egy egyszerű szakma, hanem egy, az évszázadok során kialakult, folyamatosan változó művészeti ág, nem hiába íródott már róla sok-sok több száz oldalas könyv.

Miért hasznos a tipográfia?

A jól megválasztott betűkészlet és annak ábrázolása biztosítja, hogy az írott kommunikációnk a lehető leggyorsabban jusson el az olvasóhoz. Gondoljunk csak bele mit jelent ez praktikusan. Mi is sokkal könnyebben hagyunk ott egy olvasmányt, ha nehéz olvasni, még akkor is, ha amúgy érdekes lenne a mondanivalója. Ezt pedig nem csak a betű típusa befolyásolja, hanem a bűtők közötti távolság és a méret is. Mindezeken túl még nagyon sok mindent meg lehetne említeni, de a mélyebb ismeretek már szövegtördelő, grafikus munka határát feszegetik, így nézzük meg azokat a tulajdonságokat, ami logókészítés szempontjából fontos.

Hogyan kapcsolódik a logótervezés és a tipográfia?

Egy termék vagy márka képviseletéhez a cégarculat részeként a logó éppolyan fontos, mint a márkaidentitás többi eleme és az azokkal szemben támasztott elvárások. Némely vállalkozás logóját nem csak egy embléma teszi ki, hanem a logóban maga a cég neve is megjelenik. A jó grafikai tervezés a márka vizuális nyelvét erősíti. A tervezési munkban tovább mélyülve, annak részeként pedig a tipográfia a logókészítés során megválasztott stílusnak ad hangsúlyt, nyomatékot. 

A logóhoz legjobban illeszkedő betűtípus

Laikus számára a betűtípus kiválasztása alig jelent többet, mint a lista görgetése a Microsoft Word programban. A profi logótervező hitvallása szerint azonban a grafikai tervezés szerves része a megfelelő betűtípus kiválasztása. Ha Te magad szeretnél dönteni, három igen egyszerű dolgot kell figyelembe venned ahhoz, hogy megtaláld a számodra tökéletes fontkészletet.

  • Amikor a logó betűtípusát kiválasztod, akkor szem előtt kell tartsd, hogy nem feltétlen kell ugyanabból a családból származnia, mint ami a honlapon és kiadványokban alkalmazásra kerül, de az sem jó, ha nagyon eltér tőle.
  • Ugyanez a szabály vonatkozik a cég tevékenységére is. Ha például gyerekjátékok forgalmazásával foglalkozunk, akkor igen furán hat kiválasztani egy nagyon szögletes, szigorú, üzleti benyomást keltő betűtípust.
  • Ugyancsak érdemes az embléma vonalvezetését és stílusát is figyelembe venni, hiszen ez lesz a fő irány, amit mindenhol képvisel majd az arculat.
Plusz tippek haladóknak

Amennyiben úgy döntünk, hogy a grafikussal, arculattervezővel együtt dolgozva mi is utánajárunk a betűtípusoknak, akkor mindenképpen figyeljünk oda az alábbiakra:

  • Lehetőség szerint olyat válasszunk, ami magyar karaktereket, mint például az ü, ű is meg tud jeleníteni. Ennek ellenőrzésére az ÁRVÍZTŰRŐ szó ideális.
  • Hosszabb szöveghez válasszunk szellősebb, kerekebb betűtípust, ami nagyobb betűtávval rendelkezik, ezáltal kellemes olvasási élményt kínál. A Montserrat például lehet egy kiinduló pont.
  • A sortávolságról sem szabad megfeledkezzünk. Ne legyenek a sorok egymáshoz se túl közel, se túl távol.
  • Ne használjunk túl sok betűtípust, mert az arcuat el fogja veszteni a professzionalitását, azonban törekedjünk arra, hogy ne legyen unalmas sem. E célból grafikus tervezők gyakran több betűtípust használnak egyetlen betűtípuscsaládból, hogy a terv egységes legyen, miközben megkülönböztetik bizonyos üzenetek fontosságát.

Mint látod a tipográfia megfelelő alkalmazása az egyik leghatékonyabb eszköz lehet egy szakavatott grafikus eszköztárában. Egy biztos: ha elakadsz, akkor egy grafikus, arculat tervezéssel foglalkozó szakember se perc alatt ki tud segíteni. Stúdiónk több, mint 10 év tapasztalatával áll rendelkezésedre. Az elképzelésed számunkra új kihívás. Várjuk érdeklődésed!

A bejegyzés szerzője:

Pintye Andrea

online marketing tanácsadó és stratéga

További grafika, arculat cikkeink

A megnyerő céges megjelenés (arculat) hatékonyan képes támogatni a marketinged, mert a minőségi grafika a reklámtevékenységed eredményességét tudja növelni! Íme pár tipp cégarculat tervezés és logó készítés témában egy grafikai stúdió tollából!

Garantált minőség

Minden munkafolyamatunkat arra építjük, hogy az elvállalt projektbe minden tudásunkat beletehessük. Nyugodt lehetsz, hogy árban és minőségben a legjobbat kaptad, nem fogy el a tudásunk munka közben, számíthatsz ránk évek múlva is, akárcsak a többi ügyfelünk.

Dolgozzunk együtt!

"Ne feledd: csak egyszer kelthetsz első benyomást!"