Marketing kommunikáció a mesterséges intelligencia térhódítása idején

A Facebook egy megszokott marketing csatornának számít. A közösségi média alkalmazásán túl azonban ideje reagálnod az új fogyasztói, felhasználói igényekben jelentkező fordulatokra mélyebb szinteken is, ha még nem tetted meg.
Marketing kommunikáció a mesterséges intelligencia térhódítása idején

A mesterséges intelligencia (MI) és a marketing fogalma a közösségi média használatával fonódott egybe. A közösségi felületek megváltoztatták a marketingkommunikáció módját. A platformok változnak, a márkádnak viszont stabil lábak kellenek.

Hallgasd meg a cikket:

A — 4. ipari forradalom kapuját megnyitó — 2020-ban Covid-19 néven megismert világjárvány okán bevezetett intézkedések és azok következtében életre hívott technológiai változások előtérbe hozták az online felületek lehetőségeinek létjogosultságát. A mesterséges intelligencia (MI) gazdaságot jelentősen megbolygató hatása várhatóan a 2030-as évektől jelentkezik majd Magyarországon. A következő évtizedben munkakörök szűnnek majd meg és alakulnak ki újak. E folyamat közben az online térben az eddiginél is nagyobb zaj várható és valószínősíthetően a felhasználói élmény jelentősége is jelentősen nő majd, sőt mondhatjuk úgy is, hogy egyre nélkülözhetetlenebbé válik honlapkészítés, alkalmazás készítés esetén.

Az internet világában a piaci versenyben a bemutatkozó weboldalak, értékesítési oldalak tulajdonosai, valamint az e-kereskedelem szereplői mind jelen vannak. Esetükben 

  • a láthatóság,
  • az első benyomás,
  • a pozitív felhasználói élmény,
  • valamint a látogatók, ügyfelek elégedettsége

prioritásba kell kerüljön, ugyanis a fentebb felsorolt szempontok figyelembevételének hiánya a cég/vállalkozás fenntarthatóságát veszélyezteti, minden túlzás nélkül. 2021 óta a hitelesség és a reziliens szemlélet a felhasználói igények tekintetében fontosabb, mint valaha. A változásra való képesség, a rugalmasság a marketingben mindig is fontos volt, hiszen a marketing nem más mint a piaci alkalmazkodás tudománya. Ám ami most nem hajlik, az egész biztosan törni fog.  

A marketing kommunikációban jártas szakemberek segítsége napjainkban létszükségletté vált. Az ügyfelek, látogatók megértése, szükségleteik ismerete, valamint a velük való önazonos kommunikáció hosszútávon működöképes stratégiai irányok kijelölését kívánja a tények és a lehetőségek ismeretében. A stabil lábakra építkező, illetve a technikai SEO-val megerősített online felületeknek és márkáknak biztosan esélye van a jövőben. A jó alapok jelentik a kulcsot hatékonyság növeléséhez, a fenntartható, gazdaságos marketinghez, mely hosszútávon képes növelni az üzleti teljesítményt.

Bár nem feltétlenül tudatosul bennünk a hétköznapokban, mégis bizonyított, hogy a szavakat mi ruházzuk fel jelentéstartalommal, ez pedig hatással van a gondolkozásunkra, hiszen egy adott nézőpontból engedi szemlélni a "tárgyat". Hasonlóképpen működik az is, ki miképpen vélekedik arról, hogy mi a marketing. Ez pedig olykor félreértésekhez vezethet a megbizott és a megbízó között. Sajnos sok esetben a marketing fogalmát az éppen aktuálisan felkapott online marketing eszközökkel azonosítják, pedig mind az offline reklám, mind pedig a tartalommarketing (közösségi média marketing, blog írás, keresőoptimalizálás, PR) lehetőségei egy rendszerbe integrálhatók be. E rendszer átláthatóságot és tudatos koordinálást kíván. Márkaépítés esetén kiváltképpen. 

Na de mégis kit érdemes megbízni marketing tanácsadóként, aki olyan instrukciókat ad, melyek valóban megoldást hoznak? 

Hiába tudod a cégvezetőként, hogy a marketing a kulcs a jobb eredményekhez, ha nem tudod meghozni egykönnyen a döntést arról, hogy mennyit költs és mire.

Tapasztalataim szerint főként a KKV szektorban merül fel gyakorta ez a kérdés. E szektorban anyagilag jobban megtérülő befektetés egy komplex marketing stúdió feladatait ellátni képes, mindenhez is értő marketinges kollega fiktív képe helyett olyan valós személyt keresni, akire egy adott részfeladat, jobb esetben pedig több részfeladat is bízható. DE...őt a rá szabott feladatból kizökkenteni és egyéb más szakterületekbe bevonni nem célszerő, ugyanis e lépés olyan ösvények kitaposásához vezethet, mely nem feltétlenül a célba vezet el.

A márka ugyanis folyamatosan kommunikál a környezetével, de a mindannapi, spontán kommunikáció nem azonos a célzott reklámmal, a gondosan megtervezett, különféle csatornákra szabott stratégia szerint meghatározott szükségszerű tevékenységekkel. Véleményem szerint a hatékony megoldást nem az hozz meg, hogy találjunk egy "mindenes" marketinges munkatársat, akiről 8 órában az összes bőrt le lehet húzni, miközben áltatjuk magunkat, hogy ez így hatékony lesz. Ehelyett én abban hiszek, ha így építed fel a csapatod: 

  • Marketing tanácsadó, stratéga, aki x időközönként kijelöli a meghatározott célokig elvezető utat először egy helyzetfelmérést, majd a későbbiekben kiértékelést követően.
  • Marketing koordinátor vagy project manager, aki mindent tud az adott cégről, aki rendszerez, képviselteti az eszmét és koordinálja a meghatározott feladatokat. Az ő személyének kiválasztásakor célszerű olyan területen is jártas szakembert keresni, aki a tudásával a marketingedet meg tudja támogatni és akár egy-egy külső szakembert is pótolni képes. Neki akár jobb keze lehet egy asszisztens, akinek a szükségszerűen elvégzendő, de időrabló feladatokat át tudja adni, hogy a stratégialag prioritásban lévő munkafolyamatokat közben el tudja végezni.
  • Különböző területekre különböző külső szakemberek bevonása. Itt említeném meg, hogy akivel nem lehet hatékonyan együttműködni, helyette érdemes elkezdeni mással dolgozni, kiértékelve a korábbi tapasztalatokat. Így egyre kevesebb lesz a rendszerben a gyenge láncszem, cserébe a marketing folyamatok folyamatosan csiszolódnak.  

Hidd el, ha a fentiek ismeretében próbálod meg a márkádat építeni, megváltozik a gondolkodásod is a megoldásra váró feladatok folyamatait illetően. Kialakul benned a stratégiai hozzáállás, ami szükséges ahhoz, hogy egy konzisztens, egységes kép alakulhasson ki a márkádról.

Amennyiben segítséget keresel a marketing folyamataid csiszolásához vagy felépítéséhez, keress minket bizalommal! Nem illúziókra építünk, hanem a lehetőségekre, erősségekre és egyedi értékekre. Nem bulsitekkel érvelünk, hanem dokumentációval és megalapozott szakmai javaslatokkal. Semmit sem a véletlenre bízunk. Szoftvereket is alkalmazunk a marketing stratégia felépítése során. Ez a garancia a maximális hatékonyságra. Ebben látjuk a marketingben a befektetésarányos megtérülés kulcsát. Nem mellébeszélünk, hanem elemzünk, dokumentálunk, megvalósítunk majd kiértékelünk.

A bejegyzés szerzője:

Pintye Andrea

online marketing tanácsadó és stratéga

További marketing cikkeink

A marketing feladata, hogy a vásárlók, látogatók igényeinek kielégítése érdekében pozitív benyomást keltsen. Azonban termékek és szolgáltatások megismertetésén túl a jó stratégia és hiteles kommunikáció révén segít kifejezni a képviselt eszmét is. Olvass róla hogyan!

Garantált minőség

Minden munkafolyamatunkat arra építjük, hogy az elvállalt projektbe minden tudásunkat beletehessük. Nyugodt lehetsz, hogy árban és minőségben a legjobbat kaptad, nem fogy el a tudásunk munka közben, számíthatsz ránk évek múlva is, akárcsak a többi ügyfelünk.

Dolgozzunk együtt!

"Ne feledd: csak egyszer kelthetsz első benyomást!"