Ahogy az általános imidzsed, a személyes stílusod előnyös vagy előnytelen képet közvetít rólad, ugyanúgy a reklámfelületeiden alkalmazott vizuális nyelv, valamint a kifejezésre juttatott egyéni jellemzők is erősítik vagy gyengítik az üzeneted hatását.
Na de ne szaladjunk ennyire előre. Kezdjük a legelején. Napi szinten találkozunk emberekkel, akik közül némelyik szimpatikus, némelyik pedig valami megmagyarázhatatlan oknál fogva taszít. Van, akivel első perctől kezdve úgy érzed szívesen együtt dolgoznál és van, akit inkább messziről elkerülnél. Legtöbbször az első impresszió meghatározza, hogy ki milyen képet közvetít magáról. Ez a kép pedig alaposan beég vagy akár mondhatjuk úgy is, hogy megtörténik a felcímkézés. Nincs ez másként a brandépítés esetén sem. A márkaépítés folyamata azonban rendkívül összetett dolog. Épp ezért döntöttem úgy, hogy egy folyamatosan bővülő cikksorozat formájában megpróbállak minél jobban bevezetni a branding legmélyebb bugyraiba. Most az első állomásnál vagyunk, alapozunk.
Pozicionálás
Ismerned kell a célcsoportodat, meg kell tudd határozni a tulajdonságait, szokásait, igényeit. Ez azért fontos, mert ebből kiindulva tudod majd kidolgozni azt a stratégiát, mely révén képes leszel azt az ő nyelvén megszólítani. A célcsoportod garantálja Neked a bevételt, ezért meg kell tanulnod azonosulni vele. Ne felejtsd el megfogalmazni a fő üzenetet, melyet ki szeretnél domborítani a marketinggeddel. Egyszóval pozícionálj, mert sötétben lövöldözni egy célra nem kecsegtet sok sikerrel. Meg kell világítani a célt. Egy egyszerű példa szemléltetésként: hiába panaszkodsz kollégádnak, hogy fizetésemelést érdemelnél, ha ez utóbbit csak a főnököd tudja Neked megadni.
Stratégia
A stratégiai lehetőségek száma gyakorlatilag korlátlan, csak a kreativitás szab neki határt. Határozz meg minden olyan eszközt, melyet a marketingkommunikációd során be szeretnél vetni, hogy a közönségedhez elérj. Ezek alapvető tulajdonságait figyelembe véve dönts arról, hogy melyiket alkalmazod.
Figyelemfelkeltés
Ha a marketing eszközök egyéni tulajdonságait sorra vetted és már pontosan tudod mire tudsz költeni és mire nem, el tudod kezdeni a munkának azt a részét, mely tulajdonképpen már nyomot hagy. A figyelem felkeltésének egyik legmeghatározóbb eszköze a komplex online és offline megjelenés egysége, mely a gyakorlatban nem más, mint az arculattervezés folyamata. A vizuális megjelenésed kialakításának a logótervezés adja meg a kezdő hangot. A logó, valamint a köré felépített konkrét ismertetőjegyek mind az azonosíthatóságot szolgálják.
Nem túlzás azt állítani, hogy az online felületeidet megvizsgálva nyer értelmet igazán az arculat jelentése, hiszen a vizuális kommunikációd vissza kell köszönjön a honlapodon, értékesítési oldaladon és a hirdetéseidben is. Ha e téren az első benyomás rossz, olyan alkalmat szalasztasz el, ami talán soha nem tér vissza.
Szavak ereje
Ahogy a reklámfelületeiden képviselt minőségi megjelenés előnyös képet közvetít rólad, ugyanúgy a kifejezésre juttatott értékek hangoztatása is támogatja az átadni kívánt üzeneted hatását. Egy jól eltalált gondolat, mint aprócska információmorzsa, képes arra, hogy elindítson egy döntési folyamatot. Tehát szükséged van olyan megkapó szövegre, ami bemászik a fejekbe. A szavaknak olyan képet kell látogatód szeme elé varázsolniuk, amit el tud képzelni, amire lehetőleg emlékezni is fog. Amit el tud képzelni, arra emlékezni is fog. Szívhez kell szólnia, mozgósítani kell az érzelmeket. Érzések alakítanak mindent. Ha láttad a Csillagok között című filmet, tudod miről beszélek. :)
Kifejező szavakkal felvértezve tehát kíváncsivá kell tenned a látogatót, hangzatos mondatokkal meg kell ragadd a figyelmét, ösztönöznöd kell, hogy érdeklődjön, kattintson. Ehhez adnék egy tippet. A személyes élményekbe, történetekbe az emberek belekapaszkodnak. Mondanivalód lényegét ennek, valamint a közvetített érzések tükrében fogalmazd meg. Hangulatfestő szavak alkalmazása célszerű, mert képeket idéznek.
A médiakutatás 30 másodpercben határozta meg az átlagos figyelemtávot. Erre az időre építenek például a televízióreklámok készítői, de példaként ott vannak a You Tube videók közé bekúszó hirdetések is. Ahogy a nagy márkáknak, ugyanúgy Neked is ilyen rövid idő alatt kell honlapodon pozitív képet festened cégedről, szolgáltatásodról vagy épp a termékedről. Úgy érzed képtelen vagy ennyi idő alatt kifejteni a mondandódat? Az első benyomás ideje alatt nem is kell. Elég, ha a közvetített információra épülő vizuális ingerre rádolgozva megragadod a látogatód figyelmét, közvetítesz egy élményt, valamint tájékoztatod a legfontosabb információkról. A küldetés üzenete átment, a látvány megfogott. Hogyan tovább?
Interakció
Az elért embereket ne veszítsd el! Az átadott üzeneted végén kérned kell azt, amit a megszólított látogatótól következő lépésként vársz. Pl.: „Ha tetszett a cikk, lájkolj!” Ebben támogat Téged a jól átgondolt felhasználói felület. A látogató által bejárt út tökéletesítésével vezesd a látogatót a Te céljaidnak és az Ő elvárásainak megfelelően. Ha jó volt az előzetes tervezés, akkor a kettő pont ugyanoda vezet. Kölcsönös elégedettséghez. Ebben a megnyerő, UI, UX irányelvek szerint létrehozott, alaposan előkészített struktúra, valamint a vele szimbiózisban működő webdesign is a segítségedre vannak. Az átlátható, mobilbarát felület és az áramvonalas felhasználói út napjaink információs zajában olyan alapvető elvárások, melyek figyelmen kívül hagyása a piac szereplőivel folytatott versenyben a poziciónkat tekintve kedvezőtlenül hathat vissza ránk.
Mostanában gyakran találkozom azzal a kijelentéssel, hogy a design nem fontos, csak a funkcionalitás. Én úgy gondolom nem a design az elsődleges, de fűszerezi a stratégia alapján kialakított struktúrát és felerősít mindent, amit hangsúlyozni szeretnénk. Ráadásul, aki rendelkezik egy erős arculattal, nem engedheti meg magának hogy például a honlapjának grafikája, ne tükrözze azt méltó módon.
Állandó jelenlét
Ha van rá lehetőséged vezess blogot, ami által lehetőséged nyílik megismertetni magad mélyebben. A saját blog írása több szempontból is segítségedre lehet a marketinges folymatok építésében. Blogbejegyzések segítségével a honlapod kulcsszósűrűségét is tudod növelni, ráadásul a publikált tartalmat amennyiben több posztra bontva megosztod a közösségi oldalaidon, mint a célközönséged számra értékes gondolatokat, a követőidet naprakész információkkal láthatod el rendszeres időközönként. Röviden a tartalommarketing lényege, hogy ha a látogató tud veled azonosulni, talál a kiáramoltatott tartalmaidban vele közös pontokat, értékrendet, azáltal növelheted üzeneted a marketing kommunikációd eredményességét.