Az emberek szívesen követnek számukra releváns vagy izgalmasnak tűnő üzleti profilokat, ha azok felkeltették a figyelmüket. A közösségépítés egyik fontos lépcsőfoka a bekövetés. Ezt támogatja egy új Instagram funkció, melyről talán már Te is értesültél.
Előzetes teszteléseket követően elérhetővé vált az Instagram-ban a saját QR-kód generátor, ami gyakorlatilag egyszerűsítheti számodra a márkaépítés folyamatának bizonyos lépéseit, ha több csatornán is kommunikálsz, illetve több felületen is reklámozol.
A marketing kommunikáció során a kampányaid sikerét befolyásoló tényezők között említhetjük a felületeiden kiáramló információk közötti szinkront.
Nézzük hogyan érhetik el az emberek a profilodat QR kód nélkül?
- Online felületen linkeled a profilt.
- Az alkalmazás megnyitására ösztönzöd az embereket és lediktálod nekik a profil nevét, hogy megkereshessék azt.
- Offline felületen feltünteted a profil nevét, hogy rá tudjanak keresni.
Amikor a Te fiókod egy nyomtatott felületen, üzletben vagy rendezvény helyszínen kerül a potenciális közönséged szeme elé, a fiók nevét megkeresni macerás lehet és elütéssel is számolhatunk. Ebből is látszik, hogy sokszor nem a szöveges információátadás a legjobb megoldás. A QR kód azonban e problémát képes áthidalni és ezáltal áramvonalasítani a kapcsolódási folyamatot, ugyanis a plakátodon, névjegykártyádon, szórólapodon a profilodra mutató kigenerált kódot az okostelefon kamerájával be lehet olvasni. Mint látod ez egy praktikus eszköz az üzleti profilok számára.
Nézzünk egy példát: indítasz egy aktuális akciót, melyet közzéteszel a honlapodon, a közösségi felületeiden, különféle reklámhelyeken, illetve ha fizikai bolttal is rendelkezel, akkor kihelyezel plakátot is. A boltba betérő vásárlóid vagy épp a kirakatot megtekintő érdeklődők szívesen értesülnének más promócióidról is, ezért úgy döntenek, hogy bekövetnek az Instagram-on. Ezen a ponton biztosítja az online és offline felületek közötti könnyebb átjárhatóságot a QR-kód, hiszen egyszerűsíti a csatlakozás lépéseit a profilodhoz.
A közösségi média előnyei között említjük, hogy kimondottan alkalmasak a márka iránti elköteleződés támogatására, a bizalom kialakítására, elmélyítésére, hiszen kapcsolódási pontként használhatók. A QR kód, mint új funkció szintén ezt az előnyt erősíti.
Ha számodra továbbra sem teljesen érthető, hogy mi az a QR kód, akkor a következőket érdemes tudnod róla nagyvonalakban. A QR kód egy kétdimenziós vonalkód. A hagyományos vonalkódhoz képest nem csak vízszintesen tárol adatot, hanem vízszintesen és függőlegesen is. Elnevezését a Quick Response (=gyors válasz) rövidítésből kapta, ezzel utalva a felhasználók által preferált gyors reakcióra. Előnyös tulajdonsága, hogy valamelyest torz fotó vagy szkennelt kép esetén a beolvashatósága rendkívül jó. Marketing célú felhasználásának csak a kreativitás szab határt, ugyanis számos információt képes integrálni. Beolvastathatod a weblapod, közösségi oldalad linkjét, a kapcsolati adataidat, megjeleníthetsz szöveget, képet, videót, Wifi jelszót, kuponkódot, stb.
A saját QR-kód használata az Instagram-ban:
A kódot az Instagram főmenüjéből éred el a beállításoknál, a profilsor jobb felső sarkában található három soros ikonra kattintva. A megtekintés mellett megoszthatod azt más appokon keresztül, továbbá lementheted a további felhasználás lehetőségének érdekében is, ha a Megosztás gombra kattintasz és például a Google Drive-odra küldöd.
QR-kód beolvasása:
A QR kód dekódolásához az eszközre feltelepített QR kód olvasóra van szükséged. Ezek a legtöbb telefonban gyárilag elérhetők, de ingyenesen is letölthetők online alkalmazás áruházból. A kód beolvasásához indítsd el az alkalmazást és várd meg, amíg a kamera beolvassa a kódot. Ha a kód Instagram-ra terel, akkor az alkalmazás megnyitja a kódhoz tartozó fiókot, ahol elérhetővé válik a Követés és a Profil megtekintése opció. Ha a felhasználó még nem töltötte le a Instagram alkalmazást, akkor pedig megjelenik a letöltési oldal.
A QR kód hatékonyabb alkalmazása a marketingben
Az Instagram által biztosított QR kódnak van egy gyenge pontja. Sajnos az új funkció csak a bekövettetést támogatja, de nem képes arra, hogy saját adatokat adj meg neki. Amennyiben QR kódban rejlő összes lehetőséget szeretnéd a javadra fordítani, azaz nem csak bekövettetésre használnád, próbálj ki olyan QR kód generátort, ahol a kódot Te magad szabhatod testre. A linkelt generátor további előnye, hogy vektoros formátumban is biztosítja a kód letöltését, mely ezáltl korlátlanul nagyítható minőségromlás nélkül. Ez tulajdonképpen offline felhasználás esetén a nyomdai előkészítésnél tud hasznos lenni.
Akárcsak a többi marketing eszköz esetén, a QR kód használata is csak akkor lesz eredményes, ha a stratégiához idomul a lehetőségekhez mérten, valamint a reklámanyag felhasználóbarát módon tájékoztatja szövegesen a szemlélőt, hogy mi fog történni a kódra kattintást követően.
E cikkemet azzal zárnám, hogy ha úgy döntesz, élsz a QR kód lehetőségeivelfeltétlenül teszteld le a kódot akár több telefonon is a publikálás előtt. Ha pedig segítségre van szükséged a marketing csatornáid összehangolásához, keress bátran!