Mi a közösségi média sikerének titka?

Vigyázat, függőséget okoz!

Fontolgatod, hogy személyes márkaépítésbe kezdesz? Az emberek előszeretettel használják kikapcsolódásként a közösségi média felületeket, hiszen pillanatok alatt elérhetjük rajta egymást.

Mi a közösségi média sikerének titka?

Szeretnél új ügyfeleket szerezni a közösségi média segítségével? Szeretnél pozitív képet kialakítani magadról az online térben? De azon tűnődsz, hogyan is lehetne egyensúlyban építeni fel mindezt? Hiszen abban a pillanatban, amint a részévé válsz üzletileg a közösségi média marketingnek, beszippant téged is ez a világ, valamint a rá jellemző őrületes tempó.

Ki fizeti a brandépítés vizén a révészt?

Van valami amire nem szívesen gondolunk, amikor éjjel-nappal fenn lógunk különböző közösségi portálokon. Ez pedig az ár, amit fizetünk érte! Korábban az addikciókkal foglalkozó kutatóorvosok azt gondolták, hogy az ember függőségére a legveszélyesebben a kábítószerek és az alkohol hatnak. Az idegrendszer képi diagnosztikájának technológiája révén az agyban áramló vér megfigyelhetővé vált, ez pedig meglepő felismeréseket eredményezett. Tudtad, hogy nem csak a különféle szerek, de bizonyos tevékenységek gyakorlása is szenvedélybetegségbe taszíthat minket?

Milyen érdekes szó ez: SZENVEDÉLY-BETEGSÉG. Magában foglalja a vágyakozás, a vágy, az áhítozás, a sóvárgás összes démoni megnyilvánulási formáját. A felsorolt érzelmekre reagálnak például a kábítószerek a dopaminlöket révén, és az alkohol is a gátlásaink feloldásán keresztül. Tudósok megfigyelései szerint a szerek bejutását követő tettrekészség, izgatottság, feldobottság, és öröm élmény gyorsan kialakítja a rájuk való függőséget. Ami talán meg is érthető, hisz ki ne áhítozna arról, hogy folyton átélhesse a szabadság örömittasságát?

Hasonló módon az öröm és boldogság érzését keltheti bennünk egy-egy számunkra kedves tevékenység is, amikről különösebbképpen nem is gondolnánk, hogy károsak. Az addikcióra való hajlam mindannyiunknál más, és épp ezért valamennyiünknél különböző a tevékenység tárgya ami ezt a hajlamot vágyakra változtatja. Ha Pandora szelencéje kinyílik akkor a középagy jutalmazási központjában aktiválódó dopaminreceptorok motiválnak minket még több és több dopaminforrráshoz jutni. Pusztán egy gondolat hatására olyan agyi területek képesek aktiválódni, mint amikor az elképzelt élményt személyesen is megtapasztaljuk. És ezzel el is jutottunk a közösségi média egyik legnagyobb erejéhez, mely nem más mint...

...az impulzus, a hatás.

A social felületek sorra kínálják fel számunkra azokat a dolgokat, melyek örömérzetet generáló hormonokat szabadítanak fel bennünk. Abban is aki megoszt, és abban is akit a számára releváns megosztott tartalom elér. Ahogy fentebb is írtam ilyenkor különféle hormonok okoznak bennünk először izgalmi állapotokat, majd kellemes érzéseket. Ami jó nekünk, azt pedig megszeretjük. Carmine Gallo - Storytelling című könyvében a tudomány nézőpontjából részletesen kifejti, hogy mi a közösségi média felületek hajtóereje. És többek között utal arra, hogy az érzelmi hatás az egyik legfontosabb ütőkártya, amivel nap mint nap inspirál minket arra, hogy kövessük az általunk kedvelt márkák oldalait, vagy az érdeklődési körünknek megfelelő online csoportokba csatlakozzunk. A közösségi márkaépítés folyamata is erre az érzelmi és kötődési jelenségre alapoz.

Mi a közösségi márkaépítés jelentése?

Azért született meg ez a kapcsolt vonatkozás a márkaépítésben, mert egy magára kicsit is adó vállalkozó ma már nem csak honlapot, logót és névjegykártyát készített magának. Hanem azokat a kiegészítő szolgáltatásokat is megrendeli, amelyek a brand-et tovább építik a közösségi felületeken is. Akár konkrétan a célközönségre szabva.

Felgyorsulás, dinamika - mint függőséget aktiváló faktor

Fogyasztói társadalmunk sajátossága a felgyorsult életvitel, melynek megfelelően mindent most és azonnal akarunk. Ami ezt az irgalmatlan tempót felvenni képes, az az életünk része lesz, mindenmás pedig leszakad rólunk. Ezt az iramot vették fel a social media felületek, melyek révén az okostelefonjaink rabjává váltunk. Ezzel az eszközzel van lehetőségünk legkönnyebben megosztani az élményeinket.

Egyszerű kezelhetőség - a valósághű online világ kulcsa

A pillanat élményszerűségének nem állhatja útját a kezelhetetlen felhasználói felület, ezért minden fejlesztői csapat a UI, UX tervezés alapján a navigációt igyekszik folyamatosan csiszolni, a változó igényekre szabni. És elkápráztatni minket a minél valósághűbb online felületekkel. A felhasználói élmény fokozása a közösségi média platformok esetében mint látod, kiváltképp fontos.

Rendelkezésreállás - a permanens elérhetőség vágya

Nincs időnk elmenni az élményig, azonnal akarjuk azt. Ahogy fentebb említettem, az agy úgy dolgozza fel amit lát, mintha meg is tapasztalná. Ma már ez sokszor elég nekünk. Sőt ha épp nem keresünk semmit, az inger akkor is elér minket. Készen kapjuk. Egy jó poszt, egy jól célzott hirdetés akár sorsfordító pillanathoz, egy az életünket megváltoztató nagy felismeréshez vagy épp nézőpontváltáshoz is elég lehet. Voltaképpen ezzel pedig el is jutottunk a véleményvezérek, márkák szerepéig is, hiszen létjogosultságuk értelmet is nyert. A közösségi profilok révén lehetőségünk van megoldást kínáló vagy épp inspiráló márkákat, személyeket követni. Ezen a ponton érthető meg leginkább a marketing szerepe. A jó marketing kommunikáció ugyanis a fent említett tényeket alapul véve igyekszik a különféle marketing eszközök révén felkelteni az emberek figyelmét akképpen, hogy megoldást kínál egy-egy élethelyzetre. Választott kommunikációs csatornaként pedig a közösségi média felület megteremti a hidat az ember és a termék/szolgáltatás között azáltal, hogy számtalan érintkezési pontot biztosít mind az organikus elérés, mind a fizetett, célzott hirdetések révén. A hirdetések célcsoportra optimalizálva adnak garanciát arra, hogy az adott üzenet ahhoz érjen el, aki fogékony rá.

Egy különleges, modern és átfogó marketing eszköz van a kezünkben a social felületeken való hirdetési lehetőségekkel. Ami áldás és egyben veszélyes fegyver is. Ha visszaélünk vele, akkor az olvasóink fizetik azt a bizonyos révészt, ha viszont nem használjuk ki az értékesítési lehetőségek tárházát akkor a mi zsebünkből kerül ki a pénz.

Közösségi média veszélyei

Óvatosságra intelek, mert az információs zajban nem csak az ér el minket, ami emel is. Érzelmileg bármikor beránthatnak azok a tartalmak melyek negatív megnyilvánulást váltanak ki belőlünk. Például szorongást, vagy undort, esetleg félelmet. Átjönnek a láthatatlan üzenetek a gondosan megformált mondatok sorai között, és nyomot hagynak az olvasói lélekben. Amíg a cikkek üzenete nem manipulatív és ártó szándékú a lélektanunkra, addig nincs baj. Maximum megveszünk valamit, amit nem gondoltunk kellőképpen át. Ha azonban a tartalom el szeretne ültetni valamit a gondolataink között, vagy hatni szeretne az érzelmi állapotunkra egy már amúgyis túlterhelt világban, akkor érdemes elhatározni, hogy tudatosan fogjuk megválasztani a tartalmakat amiket olvasunk. Ennek a hogyanjáról egy következő cikkemben fogok írni, amikor interjút készítek egy Life coach ismerősömmel, annak céljával, hogy segíthessek neked ebben.

A közösségi élmény az egyik legfontosabb szocializációs színtér

Ősidők óta, mióta az ember létezik a csoportosulás is létezik, vonz minket a jó társaság. Hiszen az egyén számára a közösség az optimális tér, ahol másokkal kapcsolódva tud fejlődni, hatással lenni a környezetére, a társadalomra. Az iskolai évek alatt sem a tanulás élménye volt igazán maradandó, inkább a baráti kapcsolatainkra emlékszünk vissza szívesen. Hasonlóképpen hat ránk egy online közösség is. Szociális igényeinknek teremti meg a felületet például egy aktív, általunk elkötelezett tagokkal rendelkező saját közösségi online csoport.

Az emberi kapcsolódás elérhetővé teszi az elérhetetlent

Az internet elérhető közelségbe hozza a világot, az embereket. Megtekinthetünk fotókat a világ bármely pontjáról, Google Earth-tel bebarangolhatjuk idegen országok utcáit. Tulajdonképpen az online világban vagy akár a közösségi felületekre leszűkítve a kört, olyan áldásos helyzetben vagyunk, hogy a távolság nem választ el egymástól minket. Bármikor lehetőségünk van a kinyilatkoztatásra, akár egy írásunk, akár egy fotónk megosztásával. De miért van erre igényünk? Mert az emberi tudat sajátossága, hogy szeretnénk nyomot hagyni a világban, szeretnénk, ha mások kapcsolódnának velünk.

Az emberek eredendően feladatuknak érzik, hogy megtalálják azt a hivatást, amelyre születtek, melyben kiteljesedhetnek, hiszen amiben jól érzik magukat, azzal megélik a pillanatot, tudatosak maradnak. Biztosan Te is észrevetted már magadon, hogy amennyiben azt a tevékenységet végzed, amit szeretsz, motivált tudsz maradni, akarsz fejlődni és a személyes fejlődésed révén szeretnél másoknak is segíteni. Többek között ezért írnak szívesen az emberek blogot vagy adnak hírt magukról sokan a személyes márka építése során a tevékenységükről, tapasztalataikról, élményeikről. A közösségépítés során a tagok egyre jobban megismerhetik egymást, átélhetik az összetartozás élményét. Akikkel pedig összetartozunk, azokkal minőségi időt szeretnénk tölteni. Így válhat egy közösség a magánéletünk és az értékrendünk szerves részévé.

Kapcsolódj - adj - növekedj!

Az emberek egy feladat megoldása érdekében először az ismerősi körben néznek szét. Szívesen választanak olyan szakembert, akivel már valamilyen kapcsolódásuk már volt. Azt is kijelenthetjük, hogy attól vásárolunk szívesebben, akit ismerünk. Ezért nagyon sokan preferáljuk azokat a szolgáltatásokat, amikkel a vásárlás előtt már kapcsolódtunk valamilyen formában. Például kipróbálhattuk, kérdezhettünk róla és személyes választ kaptunk rá, vagy beszélgethettünk olyanokkal akik használták már. Ezért is érdemes vállalkozókként is közösséget építeni, hogy ott lehessünk a vendégeink, ügyfeleink, klienseink számára elérhető közelségben.

Felhasználóként pontosan tudjuk, hogy olyan képet mutathatunk magunkról amilyet csak akarunk. Nem erős állítás kijelenteni, hogy a közösségi média nem a valós életet tükrözi, hanem azt az idealizált valóságot amilyennek látni és láttatni szeretnénk magunkat. Amennyiben te üzleti profilként használod, érdemes figyelned arra, hogy ne a mesterséges tökéletesség illúziójának látszatát keltsd. Igen, a jó megjelenés és a megtervezett, tudatosan felépített marketing kommunikációs stratégia hoz számodra eredményt, azonban törekedj arra, hogy valós értékek és általad képviselt eszme köré építkezz. Ha ezt a cikket megtaláltad, akkor ez legyen a legfontosabb gondolat ami ma megmarad a fejedben.

Pintye Andrea - Dolgozzunk együtt!

Dolgozzunk együtt!

Szeretnéd, hogy az általad képviselt értékeket a megjelenésed is maximálisan támogassa?